الاقصى
من أفضل ما كتبت >> مفهوم الدولة الدينية - تجربتي مع الجيش - فرق الموت الشيعية - يحبهم ويحبونه - خاطرة دعوية

سبتمبر ٠٣، ٢٠٠٧

فضح الشيعة/ تلخيص كتاب لله ثم للتاريخ ـ3ـ


السلام عليكم
نكمل ان شاء الله ..

• المتعة .. واللواط أيضا

أولا أحب أبين ان زواج المتعة –كما تراه الشيعة- يحل للرجل ان يتمتع بأكثر من مرأة بدون زواج طالما تراضى الطرفان، ولذلك فلا سقف لعدد المتمتعات بهن. والسيدة يمكن ان يتمتع بها عدد غير محدود من الرجال، حتى لو في يوم واحد، ثم تختار هي أبا لطفلها متى ولدت. كما ينزل تحت زواج المتعة مفهوم "إعارة الفروج" .. بمعنى لو أن رجلا سافر، فيمكن ترك زوجته عند جاره –أو من يستأمنه- ليحفظها عنده ويكون له من زوجته ما يشاء ، وطبعا السبب وراء المشروعية مفهوم: صيانة الزوجة من الوقوع في الزنا أثناء غياب الزوج!!
يبدأ الكاتب حفظه الله بداية ساخنة، نابعة من فطرة سليمة ..


لقد استغلت المتعة أبشع استغلال، وأهينت المرأة شر إهانة، وصار الكثيرون يشبعون رغباتـهم الجنسية تحت ستار المتعة وباسم الدين، عملاً بقوله تعالى: فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً [النساء:24]، لقد أوردوا روايات في الترغيب بالمتعة، وحددوا أو رتبوا عليها الثواب وعلى تاركها العقاب، بل اعتبروا كل من لم يعمل بـها ليس مسلماً. اقرأ معي هذه النصوص:
قال النبي صلى الله عليه وآله: (من تمتع بامرأة مؤمنة كأنما زار الكعبة سبعين مرة) فهل الذي يتمتع كمن زار الكعبة سبعين مرة؟ وبمن؟ بامرأة مؤمنة؟ وروى الصدوق عن الصادق -عليه السلام- قال:
(إن المتعة ديني ودين آبائي فمن عمل بـها عمل بديننا، ومن أنكرها أنكر ديننا، واعتقد بغير ديننا) (من لا يحضره الفقيه 3/366) وهذا تكفير لمن لم يقبل بالمتعة.


ثم يورد الكاتب بعض الروايات الاخرى التي تعلي من كرامة المتعة وجزيل ثوابها، فبالمتعة قد يصل المرء للدرجات العلى حتى ان يزاحم النبي صلى الله عليه وسلم، فعجبا لمن يقول ان من سعى للدنيا فاز بالاخرة !
ثم يتابع ..


قلت: ورغبة في نيل هذا الثواب فإن علماء الحوزة في النجف وجميع الحسينيات ومشاهد الأئمة يتمتعون بكثرة، وأخص بالذكر منهم السيد الصدر والبروجرودي والشيرازي والقزويني والطباطبائي، والسيد المدني إضافة إلى الشاب الصاعد أبو الحارث الياسري وغيرهم، فإنـهم يتمتعون بكثرة وكل يوم رغبة في نيل هذا الثواب


ثم ذهب الكاتب ينقل الروايات المنسوبة للحسين باباحة التمتع حتى بالطفلة طالما بلغت العشر سنوات، ليس هذا فحسب، بل المصيبة اشد وأضل عندهم .. فاسمع لتلك الحادثة التي كان بطلها قائد الثورة الاسلامية الامام الخوميني:


لما كان الإمام الخميني مقيماً في العراق كنا نتردد إليه ونطلب منه العلم حتى صارت علاقتنا معه وثيقة جداً، وقد اتفق مرة أن وجهت إليه دعوة من مدينة تلعفر وهي مدينة تقع غرب الموصل على مسيرة ساعة ونصف تقريباً بالسيارة، فطلبني للسفر معه فسافرت معه، فاستقبلونا وأكرمونا غاية الكرم مدة بقائنا عند إحدى العوائل الشيعية المقيمة هناك، وقد قطعوا عهداً بنشر التشيع في تلك الأرجاء وما زالوا يحتفظون بصورة تذكارية لنا تم تصويرها في دارهم.
ولما انتهت مدة السفر رجعنا، وفي طريق عودتنا ومرورنا في بغداد أراد الإمام أن نرتاح من عناء السفر، فأمر بالتوجه إلى منطقة العطيفية حيث يسكن هناك رجل إيراني الأصل يقال له سيد صاحب، كانت بينه وبين الإمام معرفة قوية.
فرح سيد صاحب بمجيئنا، وكان وصولنا إليه عند الظهر، فصنع لنا غداء فاخراً واتصل ببعض أقاربه فحضروا وازدحم منـزله احتفاء بنا، وطلب سيد صاحب إلينا المبيت عنده تلك الليلة فوافق الإمام، ثم لما كان العشاء أتونا بالعشاء، وكان الحاضرون يقبلون يد الإمام ويسألونه ويجيب عن أسئلتهم، ولما حان وقت النوم وكان الحاضرون قد انصرفوا إلا أهل الدار، أبصر الإمام الخميني صبية بعمر أربع سنوات أو خمس ولكنها جميلة جداً، فطلب الإمام من أبيها سيد صاحب إحضارها للتمتع بـها فوافق أبوها بفرح بالغ، فبات الإمام الخميني والصبية في حضنه ونحن نسمع بكاءها وصريخها.
المهم أنه أمضى تلك الليلة فلما أصبح الصباح وجلسنا لتناول الإفطار نظر إلي فوجد علامات الإنكار واضحة في وجهي؛ إذ كيف يتمتع بـهذه الطفلة الصغيرة وفي الدار شابات بالغات راشدات كان بإمكانه التمتع بإحداهن فلم يفعل؟
فقال لي: سيد حسين ما تقول في التمتع بالطفلة؟
قلت له: سيد القول قولك، والصواب فعلك، وأنت إمام مجتهد، ولا يمكن لمثلي أن يرى أو يقول إلا ما تراه أنت أو تقوله، -ومعلوم أني لا يمكنني الاعتراض وقتذاك-.
فقال: سيد حسين؛ إن التمتع بـها جائز ولكن بالمداعبة والتقبيل والتفخيذ.
أما الجماع فإنـها لا تقوى عليه.
وكان الإمام الخميني يرى جواز التمتع حتى بالرضيعة فقال: (لا بأس بالتمتع بالرضيعة ضماً وتفخيذاً -أي يضع ذكره بين فخذيها- وتقبيلاً) انظر كتابه (تحرير الوسيلة 2/241 مسألة رقم 12).


لا حول ولا قوة الا بالله .. الرجل صاحب الدار يطير فرحا لان الامام سيغتصب ابنته الصغيرة ؟؟! .. تمام كما قال ربنا عن فرعون "فاستخف قومه فأطاعوه، إنهم كانوا قوما فاسقين" .. ثم يسمونه دينا ! .. والاعجب قول أحد السفهاء (مثل سيد طنطاوي) ان الفرق الذي بيننا وبين الشيعة كالفرق بين الشافعي والمالكي. فشتان بين الخلافين! أو قل شتان بين الدينين!!
ثم ينقل الكاتب رواية طريفة:


جلست مرة عند الإمام الخوئي في مكتبه، فدخل علينا شابان يبدوا أنـهما اختلفا في مسألة فاتفقا على سؤال الإمام الخوئي ليدلهما على الجواب.
فسأله أحدهما قائلاً: سيد ما تقول في المتعة أحلال هي أم حرام؟
نظر إليه الإمام الخوئي وقد أوجس من سؤاله أمراً ثم قال له: أين تسكن؟ قال الشاب السائل: أسكن الموصل وأقيم هنا في النجف منذ شهرين تقريباً.
قال له الإمام: أنت سني إذن؟
قال الشاب: نعم.
قال الإمام: المتعة عندنا حلال وعندكم حرام.
فقال له الشاب: أنا هنا منذ شهرين تقريباً غريب في هذه الديار فهلا زوجتني ابنتك لأتمتع بـها ريثما أعود إلى أهلي؟
فحملق فيه الإمام هنيهة ثم قال له: أنا سيد وهذا حرام على السادة وحلال عند عوام الشيعة.
ونظر الشاب إلى السيد الخوئي وهو مبتسم ونظرته توحي أنه علم أن الخوئي قد عمل بالتقية.
ثم قاما فانصرفا، فاستأذنت الإمام الخوئي في الخروج فلحقت بالشابين فعلمت أن السائل سني وصاحبه شيعي اختلفا في المتعة أحلال أم حرام فاتفقا على سؤال المرجع الديني الإمام الخوئي، فلما حادثت الشابين انفجر الشاب الشيعي قائلاً: يا مجرمين تبيحون لأنفسكم التمتع ببناتنا وتخبروننا بأنه حلال وأنكم تتقربون بذلك إلى الله، وتحرمون علينا التمتع ببناتكم؟
وراح يسب ويشتم، وأقسم أنه سيتحول إلى مذهب أهل السنة، فأخذت أهدئ به ثم أقسمت له أن المتعة حرام وبينت له الأدلة على ذلك.


هل رأيت نفاقا أشد وضوحا ؟ هل عاينت ازدواجية مثل تلك ؟ .. لكنه فعل طبيعي، فالفطرة تأبى تمكين الغريب من نساء البيت، لكنها قد تنحرف للتمكن من نساء الاخرين!

ويبدأ الكاتب حفظه الله –وهو على علم بالفقه الشيعي- ببيان حرمة زواج المتعة مستدلا بكتبهم ومراجعهم الموثوقة، فيقول:


إن المتعة كانت مباحة في العصر الجاهلي، ولما جاء الإسلام أبقى عليها مدة ثم حرمت يوم خيبر، لكن المتعارف عليه عند الشيعة عند جماهير فقهائنا أن عمر بن الخطاب هو الذي حرمها، وهذا ما يرويه بعض فقهائنا.
والصواب في المسألة أنـها حرمت يوم خيبر.
قال أمير المؤمنين صلوات الله عليه:
(حرم رسول الله صلى الله عليه وآله يوم خيبر لحوم الحمر الأهلية ونكاح المتعة) انظر (التهذيب 2/186)، (الاستبصار 2/142)، (وسائل الشيعة 14/441).
وسئل أبو عبد الله -عليه السلام-:
(كان المسلمون على عهد رسول الله صلى الله عليه وآله يتزوجون بغير بينة؟ قال: لا) (انظر التهذيب 2/189).
...
لا شك أن هذين النصين حجة قاطعة في نسخ حكم المتعة وإبطاله.
وأمير المؤمنين صلوات الله عليه نقل تحريمها عن النبي صلى الله عليه وآله وهذا يعني أن أمير المؤمنين قد قال بحرمتها من يوم خيبر، ولا شك أن الأئمة من بعده قد عرفوا حكم المتعة بعد علمهم بتحريمها، وهنا نقف بين أخبار منقولة وصريحة في تحريم المتعة وبين أخبار منسوبة إلى الأئمة في الحث عليها وعلى العمل بـها.

وإن المفاسد المترتبة على المتعة كبيرة ومتعددة الجوانب:
1- فهي مخالفة للنصوص الشرعية لأنـها تحليل لما حرم الله.
2- لقد ترتب على هذا اختلاق الروايات الكاذبة ونسبتها إلى الأئمة عليهم السلام مع ما في تلك الروايات من مطاعن قاسية لا يرضاها لهم من كان في قلبه مثقال ذرة من إيمان.
3- ومن مفاسدها إباحة التمتع بالمرأة المحصنة -أي المتزوجة- رغم أنـها في عصمة رجل دون علم زوجها، وفي هذه الحالة لا يأمن الأزواج على زوجاتـهم فقد تتزوج المرأة متعة دون علم زوجها الشرعي ودون رضاه، وهذه مفسدة ما بعدها مفسدة
4- والآباء أيضاً لا يأمنون على بناتـهم الباكرات ..
5- إن أغلب الذين يتمتعون، يبيحون لأنفسهم التمتع ببنات الناس، ولكن لو تقدم أحد لخطبة بناتـهم أو قريباتـهم فأراد أن يتزوجها متعة، لما وافق ولما رضي، لأنه يرى هذا الزواج أشبه بالزنا وإن هذا عار عليه
6- إن المتعة ليس فيها إشهاد ولا إعلان ولا رضى ولي أمر المخطوبة، ولا يقع شيء من ميراث المتمتع للمتمتع بـها، إنما هي مستأجرة كما نسب ذلك القول إلى أبي عبد الله -عليه السلام- فكيف يمكن إباحتها وإشاعتها بين الناس؟
7- إن المتعة فتحت المجال أمام الساقطين والساقطات من الشباب والشابات في لصق ما عندهم من فجور بالدين، وأدى ذلك إلى تشويه صورة الدين والمتدينين.

..

تنبيه:

سألت الإمام الخوئي عن قول أمير المؤمنين في تحريم المتعة يوم خيبر، وعن قول أبي عبد الله في إجابة السائل عن الزواج بغير بينة أكان معروفاً على عهد النبي -عليه السلام-؟ فقال: إن قول أمير المؤمنين -عليه السلام- في تحريم المتعة يوم خيبر إنما يشمل تحريمها في ذلك اليوم فقط لا يتعدى التحريم إلى ما بعده.
وأما قول أبي عبد الله للسائل، فقال الإمام الخوئي: إنما قال أبو عبد الله ذلك تقية وهذا متفق عليه بين فقهائنا.


لا تعليق، فتلك عقليات مريضة !
ثم يحكي الكاتب عن حادثة عجيبة، بطلها تلك المرة هو السيد حسين الصدر


جاءتني امرأة تستفسر مني عن حادثة حصلت معها، إذ أخبرتني أن أحد السادة وهو السيد حسين الصدر كان قد تمتع بـها قبل أكثر من عشرين سنة فحملت منه، فلما أشبع رغبته منها فارقها، وبعد مدة رزقت ببنت، وأقسمت أنـها حملت منه هو إذ لم يتمتع بـها وقتذاك أحد غيره.
وبعد أن كبرت البنت وصارت شابة جميلة متأهلة للزواج، اكتشفت الأم أن ابنتها حبلى، فلما سألتها عن سبب حملها، أخبرتـها البنت أن السيد المذكور استمتع بـها فحملت منه، فدهشت الأم وفقدت صوابـها، إذ أخبرت ابنتها أن هذا السيد هو أبوها وأخبرتـها القصة، فكيف يتمتع بالأم واليوم يأتي ليتمتع بابنتها التي هي ابنته هو؟
ثم جاءتني مستفسرة عن موقف السيد المذكور منها ومن ابنتها التي ولدتـها منه.
إن الحوادث من هذا النوع كثيرة جداً، فقد تمتع أحدهم بفتاة تبين له فيما بعد أنـها أخته من المتعة، ومنهم من تمتع بامرأة أبيه.

..
في زيارتنا للهند ولقائنا بأئمة الشيعة هناك كالسيد النقوي وغيره مررنا بجماعة من الهندوس وعبدة البقر والسيخ وغيرهم من أتباع الديانات الوثنية، وقرأنا كثيراً فما وجدنا ديناً من تلك الأديان الباطلة يبيح هذا العمل ويحله لأتباعه.
فكيف يمكن لدين الإسلام أن يبيح مثل هذا العمل الخسيس الذي يتنافى مع أبسط مقومات الأخلاق؟



وللكلام في هذه النقطة بقية ان شاء الله ..

39 تعليقات:

غير معرف يقول...

لا يا شيخ ؟

الديب يقول...

ايوة الله ..

زي ماباقولك كده
:D

Me, myself, and her يقول...

اعذرني بعد نومه مع الطفلة لم استطع الإكمال .. الموضوع قوي جداً ومؤذي .. رغم رغبتي في معرفة مصائبهم لكني قد لا استطيع القراءة أكثر

شكراً لك كثيراً على مجهودك في إظهار ما بطن

تحياتي

Lasto-adri *Blue* يقول...

معلش.. وايه الفائدة فى "فضح الشيعة" كما تقول؟؟
همة اذوك فى حاجة -شخصيا- فعايز ترد الاذى؟؟

غير معرف يقول...

عشرة علي عشرة يا طارق! ربنا معاك يا ابني والله. ويعينك على فضح هذا المذهب الذي فتن الكثير من شباب السنة الذين لا يريدون قراءة أو إستقراء الحقائق الراسخة بخصوص الخلاف بين السنة والشيعة، وإنما أخذوا في التهليل لهم ظنا منهم أن خلاص الأمة الإسلامية في أيديهم!!!

Unknown يقول...

واضح أن كاتب هذا الكتاب قد بذل مجهود عظيم في فضح عقيدة الشيعة الفاسدة
صحيح أنه يوجد هناك كمية كبيرة من المعلومات المغلوطة - بل قد تكون جل القصص المذكورة من وحي خياله أصلا - لكنه في النهاية يكذب في سبيل نصرة الحق و بالتالي فلا غبار عليه

عصفور المدينة يقول...

بالله عليكم أي حد ينكر على الديب يدخل على موقع السيستاني ويشوف الفتاوى اللي في الموضوع
فتاوى الزواج المؤقت من موقع سيستاني

Unknown يقول...

يا عصفور
بدلا من الذهاب إلى مواقع الرافضة
و خاصة أنها قد تكون فتنة لأصحاب الإيمان الضعيف
فيمكنهم الذهاب إلى صحيح مسلم بدلا من موقع السيد السيستاني

http://hadith.al-islam.com/Display/hier.asp?Doc=1&n=3204

رفقة عمر يقول...

انا اتخضيت ايه دة
علشان كدة بيكرهوا سيدنا عمر علشان حرم زواج المتعه
نفوس مريضه

Lasto-adri *Blue* يقول...

نفوس مريضة ايه بس!
همه مش دول مسلمين زينا زيكم برضو؟؟

مش ربنا امرنا بمجادلة اهل الكتاب بالتى هى احسن.. مابلكم بقى بمسلمين آخرين
النصح واجب فى حالة اقتناعك بمخالفة شرعية.. انما مش تريقة
!

غير معرف يقول...

مساكين والله

صاحب المدونة يجب أن تتحقق مما تكتب حيث بنقلك هذا الكذب واﻻفتراء يضل عدد من المسلمين القارئين لمدونتك فيبقى ذلك وزرا في رقبتك حيث ﻻ ينفع مال وﻻ بنون

فنسأل الله أن يهدينا وإياك لما يحب ويرضى

هذه مواقع مراجع الشيعة وكتبهم على سماء اﻻنترنت تثبت خﻻف ما تقول في زواج المتعة وﻻ أجد حاجة لجلب شيء منها لكثترتها وشيوعها ،

فسبحان الله تعالى

yomna يقول...

مبدئيا في اكتر من حد سألك انت ايه قصدك من الكام اللي بتقولله ده و حضرتك مردتش...يا ريت بقى حضرتك تقلنا على السبب الجبار اللي مخليك تفضح الشيعة الزناديق دول.
الكلام اللي حضرتك قلته و بيتقال دايما بيكونوا سنة كاتبينه عن الشيعة و من البديهي جدا جدا انهم يقولوا عليهم كلام مش تمام ...تخيل لما انت تتكلم على حد انت متعرفوش كويس...او عشان اقربهالك..انت مسلم و مؤمن انك لوحدك اللي هتدخل الجنة صح...ايه رأيك ان اليهود و المسيحيين برده مؤمنين انهم هما اللي هيدخلوا الجنة و انت لا...هتقول ايه في كده..هما عارفين ان اللي بيقولوه صح و انت كمان عارف اللي انت بتقوله صح...بس انت متقدرش تقنعهم بكلامك لانهم مقتنعين بكلامهم...اقصد يعني انك لما تقرا بس الكلام اللي السنة كاتبينه عن الشيعة طبيعي هتكره الشيعة...لكن لما تقرا الكلام اللي الشيعة كاتبينه عن نفسهم هتلاقيهم ناس عادية...يبقى ساعتها مين الصح و مين الغلط...متنساش ان رأيك صواب يحتمل الخطأ و رأي غيرك خطأ يحتمل الصواب
انا عارفة انى طولت عليك...بس انا برده لسه مش فاهمة ايه اللي هتستفيدوا من الكلام اللي انت بتقوله...الناس كلها دلوقتي بقوا سنة بتكره الشيعة و شيعة بتكره السنة و اهما بيقتلوا في بعض في العراق...مش تفتكر كفاية بنزين شوية عشان الحريقة متوصلش لحد عندنا

الديب يقول...

أبو عبد الله

امال اللينك بتاعت السيستاني اللي أخونا عصفور بعتها دي ايه ؟؟

انت نسيت ان دينهم مبني على " التقية" ؟؟

انا ناظرت أكتر من واحد منهم .. وكان بيخفي حقيقة ما يؤمن به ويقول ما يرضيني .. فلما أ>كره بكلام وفتاوي شيوخهم .. يبدأ في تغيير
الموضوع

----------------
موني

انا قولت هدفي قبل ما ابدا اصلا .. كلامي في الحلقة الاولى .. وهي بيان الحق عن الشيعة .. دول مش زينا ز.. والتاريخ بيثبت انهم عمرهم ما كانوا مع السنة ... تابعي باقي الحلقاتي لتعرفي نظرة الشيعة للسنة

في ظل الحملات الصليبية .. ومحاولة اقامة الجهاد في زمن نور الدين محمود "ومن بعده صلاح الدين " .. قامت فرقة شيعية تحت إمارة حسن الصباح بتكوين ما يعرف بجماعة الحشاشين ..جماعة اغتيالات سرية .. فقتلت الوزراء السنة ال>ين خالفوهم .. وحاولوا قتل صلاح الدين .. ولم يعرف عنهم انهم رفعوا سلاحا في وجهة الصليبيين ..

فلا تقولي لي يا "لست ادري" ثانيا انهم أولى من أهل الكتاب بحسن الجدال
!!

تابعي باقي السلسلة .. ففيها العجب .. والكلام كله من كتبهم لا كتبنا .. وده بيرد على كلامك .. يعني ده مش شتيمة السنة للشيعة .. انما كلامهم وأصولهم اللي نسوها أو حادوا عنها

أحمد ورد يقول...

هل يوجد أى محاضرة مصورة للمرجع السيستانى أو حتى حديث صحفى.
لماذا هذه الرجل مختفى دائما ولا نرى له إلا صور و فتاوى مكتوبة

yomna يقول...

يعني حضرتك هدفك اظهار الحق...حاجة لطيفة خالص...بس معلش ممكن تقوللى و ايه برده هدفك من اظهار الحق...هما بيدوا نوبل اليومين دول للي بيكّره اكبر عدد من المسلمين في بعض...و الله انا بتحسر على الكلام المكتوب ده...لما كنت بقراه على اي موقع كنت بقول دول ناس بتوع المخابرات اياها كاتبينه عشان يكرهونا في بعض...لكن ان الاقي الكلام ده مكتوب من واحد المفروض انه مسلم و غيران على دينه ده الجديد...و بعدين ايه حكاية دول مش زينا دي...يعني ايه احنا بنمشي على رجلينا و هما بيمشوا على الحيط...يا عم قول كلام حد يصدقه شوية...مفيش عيل صغير ممكن يصدق حاجة زى دي...و بعدين لو نفترض ان كلام حضرتك صح و هما ناس ولاد____...ايه برده اللي هتستفاده او هستفاده من معرفتي دي...معتقدش اني هستفاد حاجة خالص من الكلام ده...غير لو ان حضرتك بتقوللي لو شفتي واحد شيعي قومي اضربيه بالرصاص عشان زنديق..دي فيها كلام تاني..و اعتقد ان ده فعلا اللي ممكن يحصل بعد ما حضرتك نشرت الكلام ده...يا عم ما تتشطر على الجماعة الملحدين اللي مش مؤمنين اصلا ان ربنا موجود...على الاقل الشيعة دول بيقولوا ان ربنا واحد و موجود...و على الاقل برده اسمهم مسلمين...احنا بس مش فالحين غير في اننا نتكلم في كلام المصاطب اللي مفيش منه فايدة...يا عم بدل ما تعرف الناس بالشيعة عرفهم ازاى يصلوا التراويح و ادى رمضان داخل و لا قوللهم ازاى يصوموا صح...يا راجل دي مصر بلد سنية و مليانة ناس مبيركعوهاش

ربنا يسترها عليك و علينا

الديب يقول...

السلام عليكم

أخت موني

اولا .. ياريت بلاش تريقة .. مش معنى انك مش مقتنعة بكلامي انك تسخفيني .. انا كمان ممكن اتريق ..مش كده؟

بالنسبة للكلام اللي مايصدقوش عيل صغير .. انا كاتب المراجع .. يعني ممكن تتأكدي بنفسك لو تحبي

موضوع تكريه المسلمين في بعض ..
فعلا .. عندك حق في دي .. كان نفسي نكون كلنا أمة واحدة .. وكل ابن ادم خطاء وخير الخطائين التوابون .. ساعتها الناس المسلمين بتوع الامة دي هايسامحوا بعض .. لازم يسامحوا بعض ..

لكن بعد أحداث الفتنة الكبرى عند مقتل سيدما عثمان ... افترق الناس تمام .. وتضاربت افكارهم .. حتى بدأت عقيدة الشيعة بالانحراف شيئا فشيئا ..

انا كنت في عمرة من حوالي اسبوعين .. وقابلت شيعة كتير .. كنت باتعرف عليهم من باب "شعوبا وقبائل لتعارفوا" .. وكنت باقابلهم بالبسمة .. وهما كمان نفس الكلام .. احساس اننا أمة واحدة ده جميل جدا ..

لكن بعد شوية كلام وتعارف تبدأي تلاقي كلام عجيب والله .. يقولك مثلا ان اهل البيت معصومين .. ومنزلتهم فوق الانبياء والشهداء ..وتلاقي بيقولك احنا بندعو الحسين علشان يشفعلنا .. وتبدأي تلاقي حاجات عجيبة .. ضد اصول التوحيد ..

وعلى المستوى السياسي .. تلاقي الضرب تحت الحزام جامد جدا ..
ياريت تبصي ع التدوينة دي .. ده فيلم وثائقي اتعرض في قناة الجزيرة ..
http://eldeebs.blogspot.com/2007/04/blog-post_25.html

للاسف .. وباقول للاسف من قلبي بجد .. احنا ماباقيناش أمة واحدة .. بكل المقاييس
!!

غمض عينيك يقول...

الموضوع صعب اوي ياديب والله
بجد كلام يقشعر الابدان من فجره

ربنا الهادي

محمد سمير

أميرة محمد محمد محمد يقول...

لا تتخيل اخي الديب من كمية التقزز اللي حسيت بيها وانا بقرأ الكلام علي القذرين دول

والعياذ بالله ماسابوش قذاره من القذارات الا وبرعوا فيها

انا خايفه جدا علي اهلنا من السنه بيتعمل فيهم ايه في ايران والعراق ربنا ينصرهم علي المختلين عقليا ويمكنهم في الارض

استمر في فضحهم ربنا معاك

hana يقول...

مش ممكن
المعلومات دى
بصراحة انا لم استطع التكملة بالقراءة
مش ممكن لانه الشيعة والسنة مسلمين
دينهم واحد ورسولهم واحد

السنة والشيعة واحد
مش لازم نفرق بينهم لانهم احنا وأحنا هما
كلنا مسلمين
لازم يكون في بينا انتماء وايخاء
وعدم حرب
اذااى نحارب نفسنا


وبعدين احنا فى كثير ما نعرفهوش عنهم بالظبط ربما تخيالات.وليست بحقيقة

غير معرف يقول...

كلام الديب مظبوط بالنسبة لفرقة الحشاشين، وهو الأسم الذي أشتق منه كلمة assassin باللغة الإنجليزية. واللي مش مصدق يرجع للعديد من مراجع اللغة الإنجليزية وبعض الروايات من الأدب الإنجليزي القديم وحتى الروايات الحديثة مثل رواية Angels and demons اللي كتبها Dan Brown.

وبالتسبة للأخت موني:

1. هو الإسلام بيقول الحج فين بالظبط؟ مكة ولا كربلاء؟؟؟؟
2
. هو الإسلام بيقول إمشوا عيطوا في الشوارع واضربوا نفسكم لغاية ما تنزفوا؟؟

3. هو الإسلام بيقول اتبعوا مبدأ التقية وأبدوا مالا تبطنوا؟؟! هو ده مش تعريف النفاق والعياذ بالله؟؟؟

4. بالنسبة للبلد اللي كلها سنة ومبيركعوهاش زي ماأنت قولتي: رب عبد ذليل في معصيته خير من عبد فخور بطاعته! و إن شاء الله هيجيي اليوم اللي الناس تفوق فيه من اللي هيا فيه وعلي فكرة اليوم ده مش بعيد!

5. الديب مش أبلة فضيلة، علشان يحكيلك الصوم إزاي و التراويح إزاي ولا هو التيليفزيون المصري أهلا رمضان رمضان جانا والرصاصة لا تزال في جيبي في 6 أكتوبر علشان يكتب مدونته على المواسم! عندك عمرو خالد وأصحابه يدوبك تسمعيهم وتدخلي تنامي!

6. الهدف مش التفرقة بين المسلمين؛ ببساطة لأن بعض، وأنا بقول بعض مش كل علشان اللي بتصطاد في الميه العكرة من نوعية لا تقربوا الصلاة و استوب عند كده، بعض الفرق الشيعية ذهبت أبعد مما قد يذهب ويشطح إليه فكرك و خيالك، ده لو فيه فكر أصلا يسمحلك ببناء جدال خاص بك بدل من محاولة هدم جدال الآخرين، في تقديس أهل البيت و نبوة علي و الكلام الأهبل بتاعهم ده وبالتالي دول مش مسلمين يل ست موني "أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمد (مش علي) رسول الله"

7. أنا آسف بس بصراحة الديب مردش عليك كفاية، وده لهدوء أعصابه اللي أنا بحسده، لأ بغبطه أحسن (عارفة يعني إيه غبطة صحيح؟)، عليه. اتعلمي إزاي تتكلمي من غير تريقة علشان إنت في مصر يعني بلد الجدعان لو؛ الديب مبيتريقش في ألف غيره يعرفوا، وأنا واحد منهم!

رفقة عمر يقول...

كل سنه وحضرتك طيب

ربنا يتقبل منك صالح الاعمال اللهم امين
رمضان كريم

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
اولا بجد مقال فوق الممتاز
ثانيا
ممكن معلش بليز سؤال
أنا مشتركة في دي اس ال من سيبر بس بحس أن صاحب السيبر لاجيء عندي على الكمبيوتر فهل في برنامج ما يمكنوش من ده وكمان لو ممكن أنا مش عايزاه يعرف المواقع الشخصيه تبعي وبالذات لان منهم المدونه اللي بكتب فيها مذكراتي الشخصيه

متشكره اوي

yomna يقول...

يا استاذ محمد...و الله انا كنت بقرا كلامك ده و بضحك...فعلا احسن من الكلام الساخر اللي بقوله....انا مردتش على الاستاذ الديب لانى مش محتاجة ادخل في جدال مع حد مش مقتنع غير بوجهة نظره...و بعدين حضرتك بترد على لسانه ليه..هو مش ليه لسان يرد بيه...او صوابع يكتب بيها على الكيبورد...لو ملاحظ ده كله كلام في كلام
الاستاذ متمسك تماما بالمراجع اللي جاب الكلام منها و بيستشهد بيها...تمام كده...بس المراجع اللي كاتبينها بشر بني ادمين مش قران يعني...يعني مش عشان هي مراجع تبقى صح...الاحاديث نفسها فيها اسرائيليات...و بالمناسبة انا عارفة يعني ايه اسرائيات...مش محتاجة حضرتك تشرحلى...و بعدين يا اخي انا حاسة كده من كلامك انك فاكر اني شيعية عاوزة اشكك في الدين...مظبوط و لا ايه...اصل روح العداء اللي حضرتك بتكلمنى بيها دي متقلش غير كده
و لو حضرتك مصري جدع اوى كده طيب ما الشهامة انك متشتمش بنت و تكلمها وحش..و لا ايه؟
و بعدين لو حضرتك بتنكر على الشيعة زيارتهم لكربلاء و ضربهم في نفسهم و الكلام ده ما عندك سنة كتير بيعملوا بلاوي...انا كنت لسه في السيدة نفيسة مع ماما و اصرت اننا نزور المقام عشان تدعي هناك...و هناك لاقيت واحدة اول ما دخلت قدام المقام قامت راكعة واوحدة تانية كانت عمالة تعيط و متأثرة و هي بتدعي و لما قلت لماما بصوت عالي ان اللي بيعملوه ده شرك بالله قامت الدنيا حريقة و كل اللي هناك كانوا هيضربوني و فضلوا يدعوا عليا
طيب مش دول سنة و لا ايه رأي حضرتك؟
الامثلة كتير...بس لان حضرتك مقتنع برده باللي في دماغك و مش مرن في اسلوب الحوار انا مش هناقشك اكتر من كده
لو عاوز تشتمني تاني اتفضل مش هحوشك...بصراحة انا فرحانة جدا اصلا بكلامك لانك اول حد يشتمني...متتخيلش سعادتي قد ايه...و ده مش تريقة دي حقيقة و الله...انا بجد فرحانة...ممكن تقول عليا تافهة بس دي الحقيقة

الديب يقول...

أختي رفقة ..

وانتي طيبة .. وان شاء الله ربنا يرزقنا العتق من ناره في رمضاننا هذا .. ويرفع درجاتنا ..ويمحو كل ذنوبنا

أمين

---------

غير معروفة

جزاكي الله خيرا ..
ممكن تستعملي براوزر تاني ..للتخفي .. لكنه بطيء نوعا ما لكن لا مانع انك تجربيه حتى
انا كنت كاتب عنه هنا
http://eldeebs-tech.blogspot.com/2007/04/blog-post.html

--------------

الاخت موني

في كل تعليقاتك .. لم اقرأ نقدا .. وانما توبيخا شخصيا ..

بلاش كده لو سمحتي

لازم ارد على النقطة دي .. مافيش حد في التاريخ قال ان الاحاديث فيها اسرائيليات!!

ايوة في بعض المفسرين بيحكوا روايات او قصص تعد من الاسرائيليات.. اما الاحاديث فهي كلام النبي .. اسرائيليات منين ؟؟

بالنسبة لما شاهدتيه في السيدة نفيسة ..

انا مش باغيظك .. لكن دي معلومة تاريخية .. انا الافعال المحرمة دي ظهرت في مصر مع حكم الشيعة لمصر في الدولة الفاطمية الشيعية .. التي اطاح بها صلاح الدين الايوبي .. وما كان صلاح الدين ليحقق ما حققه الا بتطهير المنطقة من الافكار الشيعية المنحرفة .. ولم يبق منها الا ما تشاهدينه في بعض المساجد .. منها السيدة نفيسة والحسين

أختي .. حاولي تقري شوية في الدين .. ممكن تبدأي برياض الصالحين مثلا .. ده كله احاديث بسيطة .. لو مش بتحبي الكتب الكبيرة .. هاتلاقي في المكتبات كتيبات صغيرة كده بتاعت الشيخ محمود المصري في مواضيع كثير ومختصرة ..

اللهم ارض عنا

غير معرف يقول...

يا ست موني،

1- كويس ان أسلوبي عجبك. ربنا يضحكك كمان وكمان أمين يا رب.

2- الديب بيجادل بصورة منطقية، إنما انت ردودك كلها عشوائية وعمالة تدخلي في حاجة و تخرجي من حاجة.

3- الديب على ما أعتقد يعرف يرد. وأنا لا بدافع له ولا بتكلم بالنيابة عنه. وأعتقد أنه يعرف يرد أحسن مني كمان.

4- كلام في كلام ده في مدونتك هناك، في القهوة بتاعتك. سايباها وجاية تتكلمي في حتة الناس بتتكلم فيها بجد يبقى تتكلمي زيهم. ولا غيه؟

5- المراجه صحيحة! والشيعة نفسهم معترفين بوجودها!

6- سؤال سريع: ما مرادف أحاديث الإسرائيليات؟ ليها اسم تاني لو عرفتيه ليكي عندي هدية..

7- أنا شايف إنك شيعية؟ أو جاية تشككي في الدين؟ لأ طبعا انت مش خطر أوي للدرجة دي. أنا الصراحة شايف ان تعليقاتك (تعليقاتك هه؟ مش انت شخصياً)ساذجة لدرجة التفاهة يعني.

8- كره؟ هو أنا أعرفك علشان أكرهك؟ ممكن لو كنا اتقابلنا في ظروف تانية مكنش ده كله حصل! أنا ممكن أكره أسلوبك في التعليق انما أكرهك شخصيا لأ. انت حرة تعملي اللي انت عايزاه وتعلقي براحتك وأنا من حقي أغسلك لو كلامك معجبنيش!

9- مصري جدع آخر حاجة. و مشتمتكيش. إلا إذا كان انت عندك عقدة نقص وأي واحد ينتقدك يبقى بيشتمك دي حاجة تانية بقى. الشتيمة في الشارع مش هنا، أو في القهة بتاعتكم؛ ما الكلام هناك كلام مصاطب وقواهي انما احنا هنا عالم محترمة مبنشتمش حد. و بعدين هي فين البنت؟؟؟ واحدة كاتبة عن الأكل وريحته والستات اللي بتتريق على رجالتها في المطبخ! أكيد تخينة ووحشة وسودة وتقرف! تعالي بس معايا مرة وأنا أوريكي بنات. و مش هنروح مرقص (ديسكو يعني) ولا حاجة، أنا هأخدك معايا المكتبة اللي أنا بروحها.

10- الديب رد على الهبل بتاع المقامات والموالد. ومصر كانت شيعية في فترة من الفترات أثناء حكم الفاطميين. افتحي كتاب.

11- أنا مرن جدا. بس انت جربيني بس في أي حاجة وأنا أعجبك قوي! أي حوار وأنا تحت أمرك.. يفديني الساعة لما تتكلمي معايا. وأنا ممن يتبعوا مبدأ المراجهة والإعتذار..
12- "بصراحة انا فرحانة جدا اصلا بكلامك لانك اول حد يشتمني...متتخيلش سعادتي قد ايه...و ده مش تريقة دي حقيقة و الله...انا بجد فرحانة...ممكن تقول عليا تافهة بس دي الحقيقة"
أنا مش هقول عليكي تافهة، لأ!! الكلام ده مقولوش غير واحد بس: البني الآدم المهزأ :)

the others يقول...

معرفش مجانين لو حقيقي الكلام ده يبقوا حيوانات بس مش قادره اصدق ؟؟اصله ما يدخلش عقل اي حد معقوله في حد يؤمن بكده هو مش حسن نصر الله شيعي ولا ايه

yomna يقول...

الاستاذ الديب و محمد العسقلاني كل سنة و انتوا طيبين ...رمضان كريم
و ردا على كلام الديب انا كلامي مكنش نقد شخصي ليك بالعكس انا بحترم حضرتك جدا...و كلامي كان كله بيدور في نقطة واحدة...انى شايفة ان مفيش جدوى من الكلام اللي بيتقال..حضرتك ممكن تراجع كلامي و انت تتضحلك وجهة نظري دي...و مش وجهة نظري على فكرة دي وجهة نظر ناس تانية غيري..ناس بتبص للصورة الاكبر و مش بتحب تبص لتحت رجليها
اما بقى الاستاذ العسقلاني...بجد يعني مش عارفة اقلك ايه
ممكن ابدأ كلام بنقط زي ما حضرتك بتعمل بالظبط عشان متقلش اني برد بطريقة عشوائية على الكلام اللي بيعجبني و بطنش الباقي و لو حضرتك قريت الكلام اللي فوق هتعرف اصلا انى مش بعمل كده لانى في كل تعليقاتي السابقة كنت بشرح وجهة نظر واحدة...بس ما علينا
1. حكاية اسلوبك اللي عاجبني دي كانت سخرية...انت كنت بترد و انت محموق اوى فاسلوبك كان فيه تلقائية و غرابة

2.حكاية ان الديب بيجادل بصورة منطقية و انا بدخل في حاجة و اخرج من التانية دي افتكر قلتها من شوية..بس اقول تاني...في كل تعليقاتي كنت بوضح فكرة واحدة...انى شايفة ان لو فيه فروق "عقائدية" زي مانتوا مصرين فدي برده مش لازم تكرهنا في بعض...و اننا مسلمين زى بعض و مفيش حد له مصلحة ان يكون فيه خلاف بين السنة و الشيعة..ببساطة متقدرش تفرض معتقداتك و ارائك على كل الناس و تجلد اللي ميوافقكش عليها..و الا مكناش بني ادمين كنا بقى ملايكة

3.حكاية ان الديب يعرف يرد كنت تسيبه هو اللي يرد...على الاقل رده كان بيبقى هادي شوية مش زي حضرتك كده...مش معني ان حد معترض على افكار معينة لواحد صاحبك ان الحد ده شيطان لازم ترجمه.
4.انا مكنتش بتكلم بهزار عشان تقوللي ان كلامي ميتقلش غير في القهوة بتاعتي...بالعكس انا بتكلم بجد جدا كمان...ليا وجهة نظر و بدافع عنها..مش شايفة اي هزار في كده..و لو كان الاسلوب هو اللي مش عاجب حضرتك..فاحنا مش كمبيوتر نقدر نغير اسلوبنا مع كل واحد شوية...كل واحد بيتكلم باسلوبه الخاص بيه و انا زي ما بحترم اسلوبك يبقى تحترم اسلوبي.

5.المراجع الصحيحة اللي الشيعة نفسهم معترفين بوجودها انا مشككتش في وجودها...انا قلت بس ايه اللي يضمنلنا ان اللي مكتوب فيها هو الحق...لان اللي كاتبينه بشر معرضين للغلط...و مفيش حاجة في الدنيا كلها اسمها صح و غلط مطلق...اي حد في الدنيا بيغلط و كل كلام بيتقال ممكن يكون غلط...القران بس اللي مقدرش اشكك فيه...لكن باقي الكلام لازم يتشكك فيه لان اللي بيقوله ناس عاديين بينطقوا عن الهوى...الرسول عليه الصلاة و السلام بس اللي كان بيتكلم بكلام موحى اليه و كلامه بس اللي صح...حضرتك ممكن تكون غلط و انا غلط و المراجع غلط و الدنيا كلها غلط.

6.مش عاوزة الهدية بتاعتك لاني بصراحة مش هقولك انى عارفة الحل لاني مش عارفاه فعلا...من قال لا اعمل فقد افتي..مقالوش من قال لا اعلم يبقى جاهل..و لا ايه؟

7.اذا كنت شايف ان تعليقاتي ساذجة لدرجة التفاهة انت حر...مش هقدر اقلك انها مش ساذجة لانك شايف عكس كده و ده رأيك و انا بحترمه لانه صادر منك و كل واحد حر في رأيه.

8.مين جاب سيرة الكره..انا مقلتش انك بتكرهنى..انا بس قلت انك بتكلمنى بروح عداء..فيه فرق انك تكره حد و انك تعاديه..انا مش شايفة انك بتكرهنى لانك اصلا متعرفنيش بس انت بترد عليا كانى عدوتك و دي حاجة مش لازم تعرفني عشان تعملها...كون انك تقول كلام مش "لطيف" عن حد متعرفوش معناها انك مش بتعامله على انه صديق ابدا...لما تهاجمنى على طول لازم طبعا احس بروح العداء دي.

9.انا مش عندي عقدة نقص و لا حاجة..انت اللي بتناقد كلامك..انت بتقول انك بتنقدني بس لما حد يقوللك انك معندكش خيال يسمحلك ببناء جدال خاص بك و انك بتصطاد في المية العكرة و تخينة و وحشة و سودا و تقرف اعتقد ان دي تعتبر نوع من الاهانة...انت مش عاجبك نقدي للديب و انت بتنقدني باسلوب مبالغ فيه..اما القهوة اللي مش عاجبة حضرتك عشان بتتكلم عن الاكل..احب اقلك ان الكلام فيها كله عن مواضيع كبيرة و كون حضرتك مقرتش غير اخر موضوع بس دي غلطتك..و بعدين الواحد مبيقراش غير الحاجة اللي مهتم بيها..لو مش عاجبك الكلام سيبت الكلام الكبير ليه و مسكت في الاكل...و بخصوص تخينة و سودا و تقرف دي..متشكرة اوى اوى عليها...فعلا الانسان المتدين هو اللي بيقول الكلام ده...اصل الانسان المحترم اللي يعرف ربنا كويس و بيروح المكتبة هو اللي بيرد على حد بينتقد طريقته في التفكير بانه تخين و يقرف...فعلا منتهى التحضر.

10.انا عارفة ان مصر كانت شيعية في وقت من الاوقات..دي مش جديدة ..و احنا لسه بنعمل طقوس خاصة بالشيعة لحد دلوقتي زي موضوع فانوس رمضان و الاحتفالات و الكلام دي...بس العبادات منتشرتش و احنا حاليا على المذهب السني...يعني موضوع زيارة الاضرحة ده لو مكناش مقتنعين بيه مكناش عملناه و الا ايه تفسير حضرتك اننا مش بنحتفل يوم عاشوراء زي الشيعة؟..لاننا بقينا سنة...طيب جميل ليه بقى لسه متمسكين بعادات الشيعة لحد دلوقتي...هتقوللي جهل ..هقلك ده الي عاوزة اوصله من الصبح..ان الجهل زى ما موجود عندنا موجود عندهم.

لاني خلاص زهقت من الكلام الكتير اللي قلته فمش هعلق على موضوع البني ادم المهزأ اللي قلته ده لاننا في رمضان..ربنا يسامحك مش هقول غير كده...اصل الواحد لازم يشتم الناس و ميقلهمش انه مبسوط بكلامهم عنه عشان ميبقاش مهزأ...اهلي علمونى ان اللي يرد على نقد الناس ليه بالشتيمة و قلة الادب يبقى ضعيف و الاحسن انك تخليك احسن منهم و تعاملهم بأدب...و افتكر ده اللي عملته..مقلتلكش يا ابن_____ و يا ابن____ انا كل اللي قلتهولك انى مبسوطة بكلامك و انت برده قلت عليا مش عارف ايه...بجد مش عارفة اقلك ايه
كل سنة و انت طيب

غير معرف يقول...

1- بتسخري مني يا موني؟! مكنش العشم! وبعدين ايه محموق دي؟! ياي! بلدي!
2- مين قال نفرض حاجة على حد؟ الموضوع هدفه بيان الفرق بين المذهبية. اقري تاني يا أمورة!
3- آه الديب بيعرف يرد. وبعدين شيطان ايه وارجم ايه؟ عقد النقص اشتغلت.
4- "يعني حضرتك هدفك اظهار الحق...حاجة لطيفة خالص...بس معلش ممكن تقوللى و ايه برده هدفك من اظهار الحق...هما بيدوا نوبل اليومين دول للي بيكّره اكبر عدد من المسلمين في بعض" قوليلي بقى مش دي تريقة وهزار ولا ايه؟ موضوع الأسلوب والكمبيوتر هقولك كلمة واحدة: لكل مقام مقال! ولا ايه؟
5- غلط ايه وصح ايه؟ يا بنتي فكري كويس قبل ما تتكلمي: ناس بتقول آه احنا كتبنا المراجع دي، وصحابهم بيقولوا انه آه هما اللي كتبوها، ما هي المراجع كلها غلط في غلط، بس مش الغلط اللي انت بتتكلمي عنه. واضح غن حسن نصر الله اللي كام مستخبي في الجحر هو والأشاوس بتوعه وسايبين لبنان تضرب تقلب تدعك مأثر على دماغك.
6- اسمها أحاديث الآحاد. والهدية انت في أشد الإحتياج ليها؛ ماكينة حلاقة علشان تشيلي صوف الخرفان اللي على دماغك! :)
7- متشكر
8- كلام مش لطيف؟ عداء وكره. ما علينا
9- في فرق ما بين الإهانة والوصف. ايه؟ مخدتيش نعت في ثانوية عامة؟ ولا انت كنت ثانوي تجاري من بتوع الجيبات الزرقا؟ وبعدين أنا شفت كذا موضوع في القهوة بتاعتك، ومسكت في موضوع الطبيخ ده بالذات علشان الموضوع معبر عن خلفيتك الأسرية و البيئة اللي انت جاية منها ومستواك الإجتماعي. أصل احنا عندنا في العيلة الستات مبتتريقش على رجالتها في المطابخ، و المثل المصري الشهير بيقول: اقفي القدرة على فمها تطلع البت لأمها. فلو الست الوالدة بتتريق على السيد الوالد يبقى سعادتك هتتريقي على البأف اللي هتتجوزيه. وشكلك جاية تتمرني هنا. وعلى رأي اللمبي: ده عند أمه يا أدهم! لن نسمح لك بذلك (حلوة دي) ولو الكلام اللي انت كتباه ده صحيح، وأنا أفترضت كده، يبقى أكيد لازم تبقي تخينة! و بعدين مين قال أنا محترم؟ أو متدين؟ أو عارف ربنا كويس؟ أنا علماني حتى النخاع! وعمري مثلا ما اتخانقت مع الديب مثلا في أي حاجة رغم اختلاف أفكارنا. و لا هو قالي اتقي الله و لا قالي زي ما انت بتقولي كده! وبعدين مين قال برضه اني متحضر؟ موضوع المكتبة ده فأنا بروح مكتبة ماما سوزان المتنقلة اللي بتيجي عندنا الشارع، وفيها بنات جامدين جدا! :)
10- كويس انك عارفة! إسألي نفسك في موضوع التمسك بالعادات الشيعية ياللي بتعبدي الأكل في رمضان! أول من أدخل مفهوم الولائم والعزائم وموائد الرحمن كانوا الفاطميين علشان عارفين ان أغلبية الشعب المصر دني و بيفكر ببطنه فكانوا بيلهوهم بالأكل. الجهل موجود في كل حتة حتى في بيتكم يا جميل!
11- برده هتقولي شتيمة تاني، عقد النقص شغالة على ودنه يا جدعان! وبعدين ايه يا جدعان الإسطوانة المشروخة بتاعة أهلي ربوني وقالولي وعلموني! كانت فين التربية لما قعدت تقولي الكلام السخيف بتاع نوبل و حاجة هايلة والكلام الأهبل. هي التربية مبتظهرش إلا لما الواحد يتزنق؟ حاجة غريبة والله. أنا بقى أهلي معرفوش يربوني. تخيلي؟ آه والله ومعرفوش. واضح ان الشتيمة دي على فكرة بقى يعني شغالة على ودنه عندكم علشان كده انت متعقدة.
وكل سنة وانت بستين نيلة!:)

غير معرف يقول...

To محمد العسقلاني :
يخاطبني السفيه بكل قبح --- فأكره أن أكون له مجيبا

يزيد سفاهة فأزيد حلــــما --- كعود زاده الإحراق طيبا

إذا نطق السفيه فلا تجبه --- فخير من إجابته السكوت

فإن كلَمته فرَجت عنـــــه --- وإن خليته كمداً يــــــموت

غير معرف يقول...

المشكلة أن صاحب ﻻ يريد سوى سماع صوته
وزي ما قال بعض من ردوا على المقال : ماذا تستفيد من هذا الكلام ؟
هذا الكلام الذي أخذته وباعترافك من مجهول يدعى - حسين الموسوي -ولو قرأت كيف عرّف هذا المجهول نفسه في الكتاب لعرفت أن الكاتب مدلس .
فكيف تأخذ من مدلس عقائد مجهولة بالنسبة لك ؟
وهل يتفع أن يكون مجهول المصدر مرجغا ؟

الديب يقول...

السلام عليكم ابو عبد الله

فعلا .. الكاتب مجهول وسبب التخفي مفهوم

لكنه يستند على روايات من كتبهم .. يعني الكلام اللي بانقله مش كله حكاوي على لسان مجهول ..ياراجل ده انا ناقل ارقام الروايات باسماء الكتب!!

وهاستفاد ايه من كتابة الكلام ده .. انا جاوبت ع السؤال ده اكتر من مرة .. ياريت تراجع اول جزء من التلخيص

كل رمضان وانت بخير
:)

السلام عليكم

غير معرف يقول...

السلام عليكم

أما قولك أخي : ياراجل ده انا ناقل ارقام الروايات باسماء الكتب!!

فهل اطلعت أنت على هذه الكتب ؟

و أما قولك : فعلا .. الكاتب مجهول وسبب التخفي مفهوم

فيسقطه تدليس الرجل وكذبه

ولو اطلعت أنت على الرابط الذي وضعته لك في المقال الأول
لعرفت ذلك
وهاك الرابط مرة أخرى لتعرف تدليس وكذب الرجل

http://www.shiaweb.org/books/llah_llhaq_2/pa30a.html

ويا ريت تقرأ الكتاب حتى تعرف من الرجل المجهول الذي تفضح الشيعة بكتابه

والسلام

الديب يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي ابو عبد الله ..

نعم .. راجعت بعض المنقولات وتأكدت من صحتها .. ولم أتأكد من كل الروايات

شوف يا سيدي .. انا قبل ما أبدأ بتخيص الكتاب .. زرت الروابط التي اشرت اليها .. وقرأت كتاب للرد عليه ..

ووجدت للردود محورين

1- ذكر الكاتب انه قابل اشخاص توفوا من زمن .. واشخاص معاصرين فاستبعدوا ان تكون القصص حقيقية

2- عند طرح أحد رواياتهم التي تفضح باطلهم .. يقولوا انها رواية ضعيفة

بصراحة .. المحور الاول لا علم لي به .. فأنا لا اعرف هؤلاء الاشخاص اصلا .. عموما .. الكتاب لا يقوم على القصص الشخصية وانما يذكرها على سبيل توكيد المنقولات..فاذا اردت ردها فلتردها ولا تأخذ بها ..
وانا في تلخيصي ..اسقطت كثير من تلك القصص

الاهم هو الروايات المنقولة من كتبهم ..وهي موجودة .. ولم أجد ردا عليها ..

خلاصة الكلام
انا لا يهمني الاحداث الشخصية التي يقصها .. انما الروايات المنقولة

اخي .. جزاك الله خيرا

غير معرف يقول...

أخي الديب

السلام عليكم

أنت اعتمدت على كتاب مجهول الكاتب وهذا غير منطقي . هذا أولا

وثانيا : ذكرت في بداية الموضوع ( أولا أحب أبين ان زواج المتعة –كما تراه الشيعة- يحل للرجل ان يتمتع بأكثر من مرأة بدون زواج طالما تراضى الطرفان، ولذلك فلا سقف لعدد المتمتعات بهن. والسيدة يمكن ان يتمتع بها عدد غير محدود من الرجال، حتى لو في يوم واحد، ثم تختار هي أبا لطفلها متى ولدت. كما ينزل تحت زواج المتعة مفهوم "إعارة الفروج" .. بمعنى لو أن رجلا سافر، فيمكن ترك زوجته عند جاره –أو من يستأمنه- ليحفظها عنده ويكون له من زوجته ما يشاء ، وطبعا السبب وراء المشروعية مفهوم: صيانة الزوجة من الوقوع في الزنا أثناء غياب الزوج!!)

فهل اطلعت على الكتب الفقهية التي ذكرت هذا الجانب وماله من شروط وأحكام في الفقه الشيعي في الرسائل العملية لفقهاء الشيعة ؟ أم هو تحامل وبغض للشيعة يجعلك تقول ما قلته افتراء على الشيعة ؟

وثالثا : أنت جعلت عنوان الموضوع " المتعة .. واللواط أيضا "

فمن أين جئت أو جاء كاتبك المجهول بأن اللواط من معتقدات الشيعة أو أن الشيعة يحثون على اللواط والعياذ بالله ؟

هدانا الله و إياكم

غير معرف يقول...

اتقوا الله و لا تفتروا علي الشيعة
ان المتعة عند الشيعة تختلف تماما عما يروج له الوهابية التكفيريون
المتعة نزلت بها آية في سورة النساء : فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فريضة....

و لا يجرمنكم شنآن قوم ان لا تعدلوا
اعدلوا هو اقرب للتقوي
فأصلحوا بين أخويكم

لا تفتروا علي الشيعة بل اقرأوا مؤلفاتهم انفسهم
لا تقرأوا عنهم في كتب خصومهم و اعدائهم
والعاقبة للمتقين

Unknown يقول...

كتاب لله ثم للتاريخ كله افتراء علي الشيعة و قد ألف بعض الشيعة ردا عليه يبين ان الكتاب مليء بالاكاذيب

الديب يقول...

اغلب محتوى الكتاب يشير الى كتب الشيعة .. وقد تأكدت بنفسي من بعض المنقول .. وللاسف وجدت هذه الخرافات في كتب الشيعة فعلا

تستطيع البحث والتأكد بنفسك .. وقد جئت بالاسانيد كاملة لمن يريد البحث بنفسه ..

فلا تقل ان الكتاب مليء بالافتراء .. بل هات ما تدعي .. فالمتقين للحق ساعين

السلام عليكم

غير معرف يقول...

اتقي الله اتقي الله و اتقي يوم لاينفع مال ولا بنون ألا من اتى الله بقلبا سليم


خطط يهيودية نجحت في مجتمع الأسلامي وهذا احد اتباعهم لا تفرقوا بين المسلمين بدل ان تتكلموا عن اليهود تتكلمون عن المسلمين وهذ خطة اليهود لأبعاد المسلمين عن اليهود و انشغالهم فيما بينهم اتقو الله

Unknown يقول...


thx

شركه تنظيف