الاقصى
من أفضل ما كتبت >> مفهوم الدولة الدينية - تجربتي مع الجيش - فرق الموت الشيعية - يحبهم ويحبونه - خاطرة دعوية

يناير ١٦، ٢٠٠٧

لك الله يا دكتور عصام


نقلا عن العربية و موقع الاسلام اليوم ومفكرة الاسلام وغيرهم:


الإسلام اليوم / القاهرة
24/12/1427 1:17 م
14/01/2007

اعتقلت السلطات المصرية فجر اليوم الأحد الدكتور محمد علي بشر عضو مكتب الإرشاد ، والدكتور عصام حشيش الأستاذ بكلية الهندسة جامعة القاهرة وأحد قيادات الإخوان بمحافظة الجيزة .
كما قامت قوات أمن الدولة باعتقال عدد من رجال الأعمال في محافظتَي القاهرة والإسكندرية



السلام عليكم ...

يا جماعة ده خبر عادي ... طاطي طاطي .. انت في وطن ديموقراطي !

و بعدين انتو زعلانين ليه ؟ .. الدكتور عصام حشيش عمل جريمة يعاقب عليها القانون .. أولا اخلاقه كويسة .. وشاطر في شغله كدكتور بيخرج أجيال من المهندسين الفاهمين ..و هو احنا لا سمح الله داخلين على نهضة ؟؟ ..ولا هو هايفرض رؤيته الاصلاحية على البلد والقانون بالعافية ؟؟ .. ثانيا والالعن .. منتسب لجماعة بتحب الاسلام .. بقى ده كلام ؟؟ ألسنا في عصر الديموقراطية بالملوخية ؟ حيث لا مرجعية .. غير السلطة والنقدية ؟

انا لله وإنا إليه راجعون !

قال الرسول -صلى الله عيه وسلم -: "سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذَّب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويُخَوَّن فيها الأمين" ..

والله انا مش فاهم الحكومة دي عايزة من الاخوان ايه بالظبط ؟؟
الاول كانوا جماعة محظورة .. و بيشتغلوا في السر .. والقانون بيقول ماعرفش ايه ..عشان الاسباب الوهمية دي ..كانوا بيعتقلوا العشرات ..بل المئات

و الاخوان للاسف تحملوا كتير و صبروا أكتر .. لهم الله

ولما ييجي الاخوان دلوقتي يعلنوا انهم هايعملوا حزب سياسي .. برده الحكومة تقف لهم .. و تعتقل منهم .. بس المرة دي بقى بالذات مش زي اي مرة ..ده الرئيس طلع بنفسه واتكلم في حقهم بالاسم .. وقال تهمتهم انهم حزب له مرجعية دينية .. اقرا الاهرام وانت تضحك !

و يبقى الحال كما هو عليه

ترى هل هذا هو الطريق ؟

3 تعليقات:

عبدالمنعم محمود يقول...

يا سيدي الحكومة والنظام والأمن سيبحث عن المجموعة التي تفكر في الحزب أي في الشرعية وستقوم بالقبض عليها
لان النظام مصلحته أن تظر الجماعة محظورة وسرية
وحسبينا الله ونعم الوكيل

غير معرف يقول...

يا سيدى ان ما يفعله الاخوان هو اقتحام المحظور أولها المحظورات الامنية و انتهاءا بالأفكار التى تحمل قيمة الحقائق فى نفس كل واحد منا. الهذة الدرجة تخشى الحكومة الاخوان؟وماذا فعلنا نحن المواطنين ازاء ما نراه من انتهاكات ؟؟ لا شىء كالعادة. او ما يبدو لك انه شىء و تحسبه ثورة لم يكن اكثر من استعراض و زيف.. فقد عادت الامة التعيسة الى السبات كما قال احد شعراؤنا المعاصريين.بماذا يفيدنا تنظيم المؤتمرات و الندوات و التنديد و الشتيمة فى مبارك و نظامه؟؟ ماذا ستجلب لنا فى نهاية الامر؟ راحة الضمير كى نتمكن من النوم ليلا و قد فعلنا كل ما يفعل؟؟ اعتقد انه لابد ان نتحرر من السجن الذى فرضناه حولنا اولا قبل ان ندافع عن آخرين.. وهل يهم النظام الشرعية ؟؟ فلتذهب الشرعية الى الجحيم و سيظل النظام يعتقل و يعتقل و يعتقل حتى تقوم الثورة الحقيقية و ان لم تقم .. فليذهب الخانعين و الخاضعين الى الجحيم و ليستحقوا عن جدارة ما هم فيه.. سلام

الديب يقول...

كلامك بيوجع يا ماريا

عندك حق

!!