الاقصى
من أفضل ما كتبت >> مفهوم الدولة الدينية - تجربتي مع الجيش - فرق الموت الشيعية - يحبهم ويحبونه - خاطرة دعوية

مايو ٠٧، ٢٠٠٧

** دعوة للفحت **


السلام عليكم

مع الانتشار المتسارع للمدونات .. ظهرت الحاجة لوسيلة تنظم هذا الطوفان من المدونات بشكل يحترم عقلية القارئ حيث يتم إلقاء الضوء على أفضل الموضوعات مع إزالة أي محتوى يتنافى مع تعاليم الاسلام والاخلاق عموما.

ما هو موقع افحت ؟

افحت .. هو مشاركة الناس بعضها بافضل التدوينات والمقالات والاخبار، فعندما يتم اضافة موضوع جديد يظل تحت الارض حتى يتم فحته (التصويت عليه) عدة مرات فيظهر فوق الارض .. والمواضيع التي يتم فحتها أكثر تظهر أكثر ستظهر أولا.

فكرة " افحت" ؟

يتم اختيار افضل الموضوعات (تدوينات – مقالات- أخبار- منتديات) عن طريق تصويت (فحت) القراء، ويتم عرضها مرتبة حسب أهميتها. كما يتم "ردم" الموضوعات ذات المحتوى المرفوض من القراء. وبهذا تظهر قوة المشاركة في تكوين محتوى منتقى، به يتحقق هدف إفحت.

إذن فموقع إفحت يعتبر شبيه بمجمعات المدونات .. الا انه أوسع من ذلك ..فهو يضم الاخبار والمقالات ومواضيع المنتديات .. ويعتبر المحرك الاساسي للموقع هو صوت واختيار القراء .

وقد واجهتني مشكلة بعد بدء انتشار برنامج ديبو .. فالكثير يطلب مني باستمرار اضافة مدونته ليراها مستخدمو ديبو .. وكانت تلك المطالب صعبة .. فكيف اقوم يوميا باضافة بضع مدونات ؟! حتى لو جيدة !

.. وكان الحل الحمد لله في موقع إفحت .. فالناس هم من يختارون وينتقون!

كيف تشارك ؟

قم بالتسجيل بالموقع .. وعندها ستستطيع إضافة مواضيع في الموقع لبدء التصويت عليها .. كما بإمكانك ربط مدونتك مع الموقع .. علشان ما أطولش: قم بزيارة صفحة الاسئلة الشائعة

و أكرر دائما :: قوة الموقع .. من قوة مشاركة قراء وأصحاب المدونات

<أرجو نشر هذه التدوينة لاكبر عدد من أصحاب المدونات>

السلام عليكم

50 تعليقات:

Dr.khaled يقول...

جزاك الله خيرا يا اسد
وجاري الاطلاع على الموقع باذن الله -تعالى-

كلام لوجيك يقول...

جزاك الله كل خير
انا اشتركت فعلا وعجبتنى فكرتك وانشاء الله تنتشر والكل يساهم

دمت بكل خير

الديب يقول...

خالد .
منتظرين اسهامات منك كتيرة جدا لاثراء الموقع

----------
كلام لوجيك

والله انا اتشرفت بيك .. مواضيعك هايلة .. و ان شاء الله نعرف نكون مجتمع كبير يتفق على التدوين النظيف

جزانا وإياكم
!!

قنديل يقول...

كالعادة.. أفكارك سباقة يا ديبو
مشكور

عصفور المدينة يقول...

السلام عليكم
جزاك الله خيرا
لم يتضح لي أين الكود الذي أضيف في موقعي

Egyptian يقول...

الفكرة جامدة بجد
وجاري التسجيل

الديب يقول...

قنديل في قلبي ..

الله يخليك يا ريس

------------------
عصفور المدينة
الكود وشرح كيفية وضعه موجود في صفحة الاسئلة الشائعة
http://www.ef7at.com/faq.php

بالتوفيق
-----------------
ايجيبشان

سجل يا ريس .. ونشوفك هناك ان شاء الله

Unknown يقول...

خطوة ممتازة جدا جدا يا ديب
جزاك الله خيرا....

ولي ملاحظة : لا يمكن في الموقع الوصول بسهولة للاسئلة الشائعه فانا وصلت لها من اللنك الذي وضعته انت في المدونة وليس من الموقع
لا يوجد لها لنك في الصفحة الرئيسية فسيكون من الافضل ان تضع لنك في الصفحة الرئيسية للاسئلة الشائعه وصفحة عن الموقع والصفحات المساعده الاخري :) وبالتوفيق .

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فكره هايله فعلا
ده هايخلي الحاجات الكويسه هي اللي ترتفع علي السطح وغيرها بقي نردم عليه ومع السلامه وبكده يحس الناس ايه هو المطلوب وابه المرفوض
مش مجرد عرض للمواضيع الحلو والوحش وخلاص

جزاك الله خيرا
انا سجلت معاكم ، وان شاء الله المشروع ده يلاقي اقبال شديد من الناس كلها

تحياتي

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجعت تاني اهه بعد 4 ساعات من التسجيل ما شاء الله رجعت لقيت المواضيع زادت وفيه اقبال من الناس

ولي ملاحظة :
ايه هي ضوابط عملية الفحت ، ما ممكن واحد يفضل داخل خارج يصوت لمواضيعه ، من اماكن مختلفه ، مره من سايبر ومره من الشغل ومره من البيت ومره من عند الجيران ..كده يعني

هل ياتري ممكن يكون فيه حل لكده ولا اصلا هو فيه بس انا مش عارفاه ...؟؟؟

شكرا

Unknown يقول...

نفس ملاحظة خمسة فضفضة : ممكن الفحت بدون ما تسجيل
الأفضل تقفل علي المسجلين فقط لضمان عدم التكرار

رفقة عمر يقول...

ماشاء الله انت صاحب الموقع فكرة جميله قوى جزاك الله خيرا

الديب يقول...

السلام عليكم

أحمد الدرعة

جزانا واياكم ..
الوصلة موجودة بس فعلا مستخبية

هي بتبان لما مش بتكون مسجل دخول .. هاتلاقي في الصفة الرئيسية صندوق اسمه ما هو موقع افحت .. و في زرار اسمه المزيد ..


بص .. انت عندك حق طبعا ..
انا لازم اغيره ..كده فعلا صفحة الاسئلة الشائعة مش باينة

-------------------------
خمسة فضفضة ..

فعلا هو ده المقصود ..
ربنا يزيد ويبارك ..

حكاية انك ممكن تصوتي من البيت و بعدين من السايبر ..وهكذا ..

ده فعلا عيب موجود .. انا سامح بيه مؤقتا .. علشان ندي فرصة للفحت للناس اللي ماسجلوش في الموقع ..

الحل للموضوع ده انني امنع اي تصويت من حد ما سجلش .. يعني التصويت هايكون بعد الدخول .. و بكده الموقع بيعرف مين صوت .. و يمنع تكرار التصويت للعضو ..

خطوة منع التصويت بدون اشتراك ..هأجلها شوية لحد ما ناس أكتر يتعودوا على الموقع .. مرحلة تسويقية يعني ..حتى لو العيب ده هايبان
-----------------

رفقة عمر

جزانا وإياكم .. ابقي طلي على مدونتي من حين لاخر ..

:)

السلام عليكم

Egyptian يقول...

بلاش يا ديب كلمة يا ريس دي ربنا يخليك بتجيبلي هرش
باحس ان فيه 80 مليون بيدعوا عليا

Egyptian يقول...

على فكرة، نفس تعليق خمسة فضفضة كنت هاقوله
عموما شكرا على التوضيح

الديب يقول...

ماشي يا زعيم
:P

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

العنوان تحفة ضحكني فعلا
و الهدف نبيل ربنا يفتح عليك

انا معاكم
:)

صاحب البوابــة يقول...

رائع أخي الكريم

فكرة رائعة

اشكرك كثيراً

وأرفع لك القبعة تحية لأفكارك

صاحب البوابــة يقول...

اخي الحبيب لقد دخلت على هذا الرابط

http://www.ef7at.com/faq.php

وقرأت ما فيه وحاولت إضافة الزر الخاص بذلك في مدونتي لكنى لم استطع

فلم اجد عندى كلمة
layout

وإنما وجدت كلمة
Template

وعندما قمت بالدخول عليها

ادخلتني مباشرة الى ايقونة
Edit HTML

لكني لم أجد بها ابدا
Expand Widget Templates

وعندما قمت بالبحث عن
data:post.body

لم أعثر عليها ابداً

ارجو منك شرح هذا الأمر لي

إن لم يكن فيه ارهاق لك

وجزاك الله خيراً على سعة صدرك

تحياتي اخي

الديب يقول...

سمباتيك

ربنا يفتح علينا كلنا ان شاء الله
و نشوف مواضيعك في الموقع ..

:)

---------------

صاحب البوابة ..

لا داعي لرفع القبعة .. الدنيا حر أوي !

بص .. بالنسبة لمشكلتك .. انا مش متأكد ..
بس ممكن تستعمل انترنت اكسبلورر .. لو بتستعمل متصفح تاني .. ممكن يقابلك مشكلة

لو فعلا بتستعمل انترنت اكسبلورر ..اتأكد ان حسابك على بلوج سبوت تم تحديثه .. من فترة كبيرة كانوا فتحوا البلوجر بيتا .. يمكن لازم تعمل التحديث ..
لو انت اصلا مدونتك جديدة .. يبقى انت جيت بعد التحديث .. يعني مش محتاجه ..

مش عارف اقولك ايه .. جرب كده وقوللي تاني ..

:(

السلام عليكم

صاحب البوابــة يقول...

أخي الديب

سامحك الله يا أخي

لقد اتبعت نصيحتك

ورغم ان مدونتي ليست حديثة فهي منذ سنة

الا اننى قمت بتحديثها

ثم وجدتها قد فسدت تماماً

الصور شكلها تغير

والروابط صارت بلون مختلف

ووجدت انه قد تمت اضافة روابط للفيديو من جوجل

لا ادري ماذا افعل

؟؟؟؟

اريد ان اعيد اصلاحها كما كانت

فما الحل ؟؟؟

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

وصلت الدعوة للكثيرين
رائع الموقع ورائع الفكرة عم طارق
بقوللك يا سيدي
دلوقتي عاوزين الكود بتاع الفحت اللي ممكن نضيفة على مواضيعنا في البلوجر القديم
وللا مش ممكن
وسلام يا صاحبي
أخوك

الديب يقول...

صاحب البوابة ..

اولا .. اعتذر بشدة ..
بس انا لما عملت التحديث .. لم اعاني من اي لخبطة في الشكل .. التحديث بدأ الناس يعملوه من زمان .. انت ليه اصلا اتأخرت كده ؟

بالنسبة لفيديوهات جوجل ..ممكن تشيلها بسهولة .. حقيقة .لم اكن اعلم انها تظهر تلقائيا .. فأنا عملت تحديث قبل ما بلوج سبوت تعمل الموضوع ده

أخي .. اعتذر ..

----------
عياش

الحقيقة .. ماعرفش بلوجر القديم يعملوا ايه .. بس انت لو ليك في ال
CSS
جرب تحط الكود نفسه في الصفحة .. بس ساعتها مكان الكود هايكون مختلف .. انت عليك تجرب

الكود هنا طبعا
http://www.ef7at.com/faq.php

معلش يا شباب على السابورت السيء
!!

صاحب البوابــة يقول...

اخي الديب

ولا يهمك يا أخي الكريم

الذنب ليس ذنبك

الخطأ كله لأنني لم أكن حدثت مدونتي حتى الآن

رغم انني ادون منذ سنة كاملة

عموماً حتى ما حدث كان بغرض اضافة ايقونة البرنامج

لكنها في النهاية اضيفت ولكنى لم اعلم كيف يتم التصويت فأنا قد ضغت عليها عدة مرات وكل مرة كانت تحتسب صوتاً فكيف هذا ؟؟؟

هل هو خطأ في البرنامج أم خطأ عندي ؟؟؟

لأنه المفروض الا يتصوت صاحب الموضوع لنفسه ؟؟؟

تحياتي اخي الغالي

الديب يقول...

لا يا سيدي

صاحب الموضوع يتم حساب صوت واحد له مع اضافته لموضوعه ..

ولا يمكنه التصويت لنفسه مجددا ..

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

اها يا ديبو
:D ان شاء الله السابورت يتحسن
انا جربت كتير فعلا
وحطيت اكوادقبل جسم الرسالة post.body
لكن منفعتش
:D خير ..
طيب لو في طريقة نحط الكود اتش تي ام ال في كل بوست
وللا ايه ؟
ننتظر

الديب يقول...

ازيك يا عياش
؟

انت خلاص .. نقلت على بلوجر الجديد ..؟

:)

لازم الكود يشتغل .. الكود بتاعي شكله كده على سبيل المثال

<div class='post-body'>
<span style='float:left;padding: 0px 10px 10px 0px;'>
<script type='text/javascript'>submit_url="<data:post.url/>";bt_color='b';</script><script src='http://www.ef7at.com/evb/button.php' type='text/javascript'/></span>
<p><data:post.body/></p>
<div style='clear: both;'/>
</div>

---------

في الوضع الطبيعي .. بلوجر بيحذرك انك تحط جافا سكريبت في التدوينة بتاعتك ..

لكن ممكن تتخطى هذا التحذير
http://labnol.blogspot.com/2006/10/blog-hacks-add-javacript-code-in.html

وطبعا ماينفعش تحط كود اتش تي ام ال !!

هيه؟
السابورت اتحسن ؟؟
:)

SomeOne يقول...

أنا مررتلك تاج
:)

Reemo يقول...

الفكره عجبتنى جدا
هطلع على الموقع وأسجل بإذن الله
تحياتى

Reemo يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
رفقة عمر يقول...

على فكرة انا مش بطل بس انا بزور مدونتك على طول بس انا من النوع اللى مش بعلق كتير بس بعد كدة هاسيب تعليق علشان تعرف انى مريت ان شاء الله

صاحب البوابــة يقول...

اين جديدك ؟؟؟

مررت لأقرأ لك ؟؟؟

فلم اجد

تحياتي

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

انا مش عارفة اضيف الزر بتاع افحت عندي على الموضوع
مش عارفة يمكن العيب في التمبليت اللي انا مركباه
بس انا عملت كوبي للكود و حاولت اعمله بيست في اماكن مختلفة في البوست- حيث اني على الكلاسيك فيو-منفعش ابدا
و كان بيظهر 8مرات
مش مرة واحدة
ممكن مساعدة
ربنا يزيدكم علم و ينفعكم و ينفع بكم
تحياتي

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

:D عمي الديبو
كله تمام يا سيدي ربنا يكرمك
موضوع الجافا اتحل في حاجات تانية:D
كنت محتاجه فعلا
اما افحت ..
الكود مش شغال برضه
زي سمبتيك كده
بيعمل تمانية في البوست
وما تظهرش غير اول بوست بس

الديب يقول...

السلام عليكم

شادي فايد

ليه كده يا حبيبي ..؟؟
على العموم انا سمعي تقيل ..
:)

-------------------------
رفقة عمر

ماشي .. خلاص لو دي طبيعتك خليكي عليها ..

تسلمي

----------------------

صاحب البوابة

اتقل على الرز .. يستوي
:)

الديب يقول...

سمباتيك و عبد الرحمن عياش

بعد المداولة ..

اتضح ..

ان الكود لا يعمل مع نظام بلوجر القديم
..

عفوا سيدتي وسيدي ..
اعملوا ابجريد وأمركم لله

:(

ببلاش والله

:)

صاحب البوابــة يقول...

أخي الحبيب الديب

أتمنى ان تشارك معنا في حملة الافراج عن شيخ المجاهدين بنشر البوست او نشر الصور

تحياتي أخي الكريم

رفقة عمر يقول...

السلام عليكم
ليه مش فيه بوست جديد لعل المانع خير

الديب يقول...

خير ان شاء الله

جزاكي الله خيرا على السؤال

BinO يقول...

أخي الديب
فكرة هايلة
ومجهود رائع تحسد عليه
ربنا يكرمك

غير معرف يقول...

انا حاسس ان انا غبي

حاولت بشتى الطرق ومش نافعة...جربت حاجات كتير.اما مش شغالة او بتضرب لي البلوج

الديب يقول...

بينو

ده من زوقك يا باشا ..

ياللا بقى .. خد لك فاس وتعالى افحت معانا
:)

---------
الصارم الحاسم

لو عندك نظام بلوجر القديم .. يبقى مش هايشتغل للاسف ..
لو مدونتك على النظام الجديد .. يبقى المفروض يشتغل عادي يعني ..بس انت ركز انت بتحط الكود فين
:)

السلام عليكم

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بجد مش عارف اقولك اية

انت فنان ربنا يكرمك ويعز بيك الاسلام

ويجعل عملك فى ميزان حسناتك

تعرف انى بردة ببرمج وبصمم بس فى مجال تانى

بجد جميل اوى شغلك ربنا يكرمك بجد

ربنا يكرمك

AbdElRaHmaN Ayyash يقول...

:D
طيب طوره بقى الله يخلليك
بص يا سيدي
انا لقيت الموقع ده
http://darabet.com
الموقع فكرته قريبة منك جدا
لكن لو دخلت مدونتي
www.al-ghareeb.blogspot.com
هتلاقي موجود قبل كل بوست شعار البرنامج ده
اللي عملته اني وضعت كود اتش تي ام ال
البرنامج بيقدمه
وضعته في تيمبلات المدونة
بهذا الشكل

--a href="http://darabet.com/submit">
img sc=htt://img.darabet.com/btns/hit-grad-ylo.gif" border="0" alt="Add to darabet.com!" //
/a--

قبل


BlogItemBody$/td

فهل يمكن لكم تصميم كود مشابه
اعتقد أنه بسيط تماما ؟
:D أود أن انقل من ضربة الى افحت بأقصى سرعة
سلام
----------
طبعا انا شردت الاكواد عشان تظهر هنا

الديب يقول...

السلام عليكم

الغزالي ..

ربنا يكرمك ويعزك يا أخي ..

انا على فكرة مش ماليش دعوة بالويب ديفلوبمنت خالص .. دي مجرد هواية كده قبل النوم .. انما انا شغلي في
Embedded Systems

جزاك الله خيرا

-===========-

عياش باشا

بقى بتعمل اعلانات عندي لمواقع منافسة ؟؟

ماشي
:)

ع العموم هما مالهومش دعوة بالمدونات .. بس ما شاء الله موقع جميل فعلا .. المهم ..

بدل ما تحط صورة تنقلك على الموقع .. حط الكود بتاع زرار افحت .. ده هايبين للناس تدويناتك جالها كام فحتة .. وينقل قراء مدونتك على صفحة التدوينة مباشرة للتصويت

مش كده أحسن؟

الخطوات موجودة في صفحة الاسئلة الشائعة في موقع افحت ..

أما لو كنت عايز مجرد اعلان بيربط بالموقع افحت بدون عرض اي معلومات .. يعني زي "ضربت" وخلاص ..ارجو ات تتواصل معي ..
eldeebs.blogspot[at]gmail[dot]com

السلام عليكم

admelmasry يقول...

استاذ الديب
فكرتك جميييلة جدا
وفي الجون
بصراحه انا استخدمت برنامج الديب فترة
بس مش قدرت اتاقلم معاه
انا كنت باضيف المدونات بنفسي
عادي ماشوفتش مشاكل ياعني

بس كانت المشكلة انه لازم اعمله ريفرش كل مرة ولازم اكون متصل علي جهاز بالنت ولازم افتحه
.
.
ففانا كنت لو باسال ياعني
هل ينفع انك تضيفه علي موقع تاني
وناخد احنا منه كود
.
.
ونضيف المودنات عادي ويظهر زي الريدر بتاع جوجل
بس يكون الميزة انه بيتتبع الجديد اوتوماتيك
.
.
تحياتي ليك والسلام

الديب يقول...

ادم باشا المصري

الله يخليك يا ريس .. بس انا مش فاهم ايه سؤال بالظبط ؟

يعني اضيف ايه بالظبط على موقع تاني ؟
انهي كود اللي انت عايزه ؟

تقصد عايز تقرأ الجديد من موقع افحت اوتوماتيك؟
لو كده .. ممكن بسهولة .. في اغلب صفحات موقع افحت هاتلاقي الايكون بتاعت ال
RSS
خد كوبي للينك .. و اعمل بيست في ديبو .. او اي ريدر بتحبه ..

فمثلا: المواضيع اللي طلعت فوق الارض في موقع افحت .. ده الفيد بتاعها
http://www.ef7at.com/rss2.php

مش عارف انا كده جاوبت ولا ايه ؟

admelmasry يقول...

انت كدا تقريبا قربت يا معلم
بص
.
.
انا كنت لفترة قريبة باستخدم الريدر بتاع الجوجل
.
.
البرنامج متحمل علي موقع جوجل
وانا باخد كود ليه احطه علي المدونة
.
.
باضيف المدونات اللي بحبها علي موقع جوجل
وبتظهر عندي اوتوماتيك في البلوج عندي
.
.
بس كان فيه مشكلة
اني كل مرة لازم اعمل
شير للبوست الجديد
.
.
ياعني الريدر مش عنده الامكانية
انه ينزل لي الجديد
اوتوماتيك
.
.
انا بقي كنت باسئل
لو ينفع
انك تضيف الديبو علي موقع افحت مثلا
ويبقي متاح ليا اخد \منه كود احطه علي مدونتي
.
.
انا اضيف المدونات في الموقع
وتظهر اوتوماتيك
علي البلوج
بس
تكون الميزة بقي
انه بينزل الجديد من نفسه اوتوماتيك
.
.
انا حاولت اعمل كدا في الريدر بتاع جوجل لكن فشلت
.
.
حكاية اني اتتبع الجديد بنفسي
وبعدين اعمله
شير علي الريدر
متعبه جدا
لكن لو فيه برنامج بيعملها اوتوماتيك يبقي فعلا انجاز
.
.
هو دا الاستفسار
لك تحياتي والسلام

الديب يقول...

فهمتك يا ادم

اتهيألي انت ممكن تلعب شوية في السيتينجز بتاعت جوجل .. وتخلي الفيد بتاعك بابليك .. فماتحتاجش تعمل شير بايدك ..

للاسف .. ديبو ماينفعش يعمل الحركة دي .. لكن افحت ممكن يقدم البديل

عندك اكتر من حل زي ما بينت:

1-
انك تاخد لينك الفيد للحاجات اللي طلعت فوق الارض .. يعني الناس صوتت عليها .. يعني مواضيع مفترض انها كويسة
http://www.ef7at.com/rss2.php

2-
الاصيع بقى .. انك تروح في افحت
|
الملف الشخصي
|
مفحوتاتي

وهناك هاتلاقي ايكون تانية للفيد المعمول من المواضيع التي تفحتها

يعني لو استعملت مثلا الفيد ده في مدونتك .. يبقى كل ما تعمل "افحت" لاحد المواضيع على موقع افحت .. هايظهر في الفيد و بالتالي هايظهر في مدونتك

يعني كأنها لستة خاصة بيك .. خاصة بما تحب .. وبما قرأت مؤخا.. اظن ده هايكون خيارك الافضل

-شوفت حتة التسويق دي-
:)

Unknown يقول...

ماذا حدث للموقع يا أخي؟
اليوم حاولت الدخول لكنه لا يعمل