الاقصى
من أفضل ما كتبت >> مفهوم الدولة الدينية - تجربتي مع الجيش - فرق الموت الشيعية - يحبهم ويحبونه - خاطرة دعوية

فبراير ١٨، ٢٠٠٧

معيدين في الهوا


السلام عليكم

منذ سنوات ونظام تعيين المعيدين في جامعة القاهرة كما هو .. في نهاية الترم الثاني تقوم مجالس الأقسام/ الكليات باختيار عدد معين من أوائل الدفعة لتعيينهم كمعيدين. وحسب حاجة كل سنة يتم تحديد العدد المراد تعيينه .. بعدها يتم ابلاغ ادارة الجامعة بأسماء المعيدين الجدد .. فيتم عمل درجة مهنية لكل منهم .. وتعيينهم ..

عادة ما تنتهي هذه القصة على شهر نوفمبر من كل عام .. فتجد المعيد يبدأ عمله بالتدريس في شهر سبتمبر بدون أجر لمدة اكثر من 3 أشهر .. لكنه يحتسب .. فهكذا كان النظام وهكذا سيكون .. و عند اصدار قرار التعيين في شهر نوفمبر غالبا ما يتم صرف مكافأة لهم .. حوالي 300 جنيه كده !

كما سمعنا عن نماذج عجيبة .. حيث تم طلب المعيد للتجنيد كضابط احتياط .. يعني هايلبس 3 سنين رغم ان المعيد لو انطلب بيبقى عسكري سنة واحدة .. لكن بدون قرار التعيين .. يضيع المعيدين !

رغم سوء النظام مع من يفترض انهم كريمة شباب مصر اللي على الوش ... فان الوضع كان محتملا .. حتى السنة الماضية ..
أما سنة 2006-2007 فبدأ التدريس في سبتمبر كعادته .. وبدأ المعيدين الجدد بغير تعيين كعادة الجدد .. فات 3 شهور ..و لسة قرار التعيين ماجاش ! .. كاد الترم الأول ان ينتهي ولم يتم صرف رواتبهم .. ولم يتم تعيينهم ..
ثم تم صرف 500 مكافأة عن تدريس الترم بحاله ! .. تقريبا الحكومة بتعامل التعليم بسعر الجملة .. المهم .. بدأ الترم الثاني .. بدون تعيين ايضا .. هذه أول مرة تحدث ..بدأ المعيدين الجدد ينتابهم القلق .. الوضع هايستمر لحد امتى ؟ ..لحد امتى هانشتغل باللوشي ؟ بدأ التصعيد .. ايه الحكاية ؟

حدث في قسمي اتصالات و رياضة (كلية الهندسة) ان اعلن المعيدين الجدد انهم مضربين .. لن يدرسوا ماداموا لم يتم تعيينهم و صرف رواتبهم .. فهم لا يطالبون بما فات .. وانما يطالبون بتعيينهم .. لكن لا عقل لمن تنادي !

جاءهم الرد من ادارة قسم اتصالات: لكم الحق في الاضراب طالما لا يتم صرف رواتبكم .. ولنا الحق في رفض تعيينكم طالما ستضربون عن التدريس !

خضع المعيدين .. و بدأ تدريس الترم الثاني (مع تخفيف عدد السكاشن عليهم) .. و ظلوا بلا تعيين .. لكنهم زادوا من ضغطهم على ادارة كلية الهندسة .. حتى عرفوا (بشكل غير رسمي) حقيقة الموضوع ..

الحكومة لا تريد تعيين معيدين في جامعة القاهرة هذا العام لتحديد عدد موظفيها !

وادارة كلية الهندسة تحاول الدعبسة في ملفاتها القديمة .. عن موظف مات مثلا ولم يتم الغاء درجته الوظيفية .. معيد سافر للخارج من زمن ولم يرجع.. فتقوم الكلية بفصله و تعيين المعيدين المعلقين بهذه الدرجة الوظيفية .. !

طبعا .. الدعبسة دي هاتاخد وقت .. و عدد الدرجات الوظيفية قد لا تكفي كل المعيدين الجدد .. و يبقى الحال كم هو عليه ..

فهل أعلنت الحكومة افلاسها ؟
ام هي سياسة قذرة لتشجيع التعليم الخاص ؟
وان كان .. فهل لتشجيع الجامعات الخاصة نضيق الخناق على الجامعات الحكومية ؟

تعالوا نشوف أخبار موقع جامعة القاهرة:
- مافيش اي خبر عن الموضوع ده
- خبر تعلنه الجامعة المفلسة: اتفاقية بين المجلس الاعلي للجامعات وشركة ميكروسوفت حيث تسمح الاتفاقية بتوزيع برامج الشركة (نسخ اصلية) علي اعضاء هيئة التدريس بالجامعة و طلاب الجامعة
- كمان خبر تعلنه الجامعة المفلسة :وقع عقد التعاون بين الجامعة والشركة المصرية للاتصالات لتطوير وحدة الطوارئ والستقبال وشبكة الحاسب الآلي بمستشفى الأطفال الجامعي التخصصي (الياباني)

انا اتهيألي .. لو الحكومة عايزة توفر مصاريفها ..ممكن تخف شوية من مصاريف الجيش .. التي باتت تنحصر في مصايف جديدة .. نوادي جديدة .. صالات افراح مالية البلد .. رحلات حج وعمرة مدعمة ..
ده جيش ايه ده ؟؟؟!!

أو ممكن تخف شوية من حفلات التليفزيون ..فالواحدة منهم تتكلف اكتر من 10 ملايين جنيه .. ممكن تسحب "شوية" من العربيات اللي بتتوزع على الوزراء .. والفلوس اللي بيوزعوها على أعضاء مجلش الشعب الغير اخوانيين !

خف مصاريف اي حاجة ... كله إلا التعليم !

8 تعليقات:

النهر يقول...

فى زمن النكسة قال الدكتور\محمد حلمى مراد و كان وقتها وزير للتعليم -- قال لعبدالناصر أعطنى ثمن طيارتين وأنا أعد لك جيلا مصريا مستقبليامتعلما حقيقيا - فأخرجوه من الوزارة وبقى الحال على ماهو عليه

الديب يقول...

لا حولا ولا قوة الا بالله

غير معرف يقول...

يا أخى التعليم هو أساس نهضة أى شعب و حال التعليم فى البلد دى يؤكد شكوكى بإن الموضوع مقصود

تحياتى

شــــمـس الديـن يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

ياريت منعلقش فساد حكومتنا المصونة علي حكومة ما قبل قبلها !!!!
دي كانت ملحوظة علي السريع كدا قبل ما نبدأ التعليق

اولا ... انتوا مسمعتوش عن المهزلة اللي حصلت السنة اللي فاتت في صيدلة


حصل اللي انتوا بتقولوا عليه .. بس المشكلة ان واحد من ولاد الدكاترة طلع ال 21 علي الدفعة ...قاموا قالوا هناخد 22 معيد - قال يعني علشان متبقاش مفقوسة انهم اخدوا العدد دا علشان ابن الدكتور - رغم انهم كل سنة بيعينوا 10 الاوائل بس

المهم السنة دي بعد الشغل من شهر 9 اللي فات فوجئوا انهم معندهومش غير 14 درجة بس فاضية للتعيين و الباقي خلاص اترمي في الشارع !!! بعد ما ضيعوا عليهم التعييز بتقديراتهم العالية و مراكز الابحاث و الجامعات الخاصة قالولهم مع السلامة ... و دلوقتي بيدوروا علي صيدليات تلمهم زيهم زي خريج الدور التاني !!!!

لا تعليق

الديب يقول...

شمس الدين .. الدكتورة صاحبة الرأي المتين ..

لا اسكت الله لكي حسا ...

نورتي المدونة

نيجي للجد ::
شكلها فعلا باقت مؤامرة على التعليم الجامعي المجاني ..

طيب.. اقترحي حل يا شمس

شــــمـس الديـن يقول...

السلام عليكم

و الله الشغل مطلع عيني و مش لاحقة ادخل غير تخاطيف و يا دوب بقرأ و مش لاحقة اعقب !!!!

الحل في ان الحكومة تتغير و القيادات تنظف ...و مش عايزة اقول الكلمة اللي بعمل حساسية لا علاج لها عند البعض و هي العودة للدين و الاخلاق ...لاني مؤمنة ان التغيير هيكون من رأي الافعي لما تطير و ليس لما ذيلها يطقطع لانه بردوا هتفضل عايشة ...

و تقريبا مع كل اللي هي بتعملة دا هي بتحفر قبرها بيدها و نهايتها قربت اوي

غير معرف يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله

غير معرف يقول...

الموضوع مش بس معيدين لا دا الدكاترة نفسهم بيعملوا اعتصامات علشان المرتبات ومواضيع تانية خاصة بيهم مع الحكومة.تخيل لما حال الاستاذ الدكتور يتحول في يوم من الايام الي حال مدرسين الالعاب في المدارس انهاردة.
اقرأوا الفاتحة علي التعليم.