الاقصى
من أفضل ما كتبت >> مفهوم الدولة الدينية - تجربتي مع الجيش - فرق الموت الشيعية - يحبهم ويحبونه - خاطرة دعوية

أغسطس ١٢، ٢٠٠٦

هل الشذوذ الجنسي سببه جينات؟


السلام عليكم

شدني من فترة موضوع كتبته الاخت ماسة من قهوة كتكوت ..
http://www.haridy.com/ib/showthread.php?t=66138
حبيت انقله و انقل تعقيبي عليه ..
السبب بصراحة هو اني سمعت اراء تعذر الشواذ لان عندهم جينات معينة تؤدي لذلك

مع الاخت ماسة ..




الشذوذ الجنسي...بيولوجي؟!
الشذوذ الجنسي موضوع شائك جدا. فمؤخرا الواحد بدا يلاحظ حملة اعلامية لمناصرة الشواذ جنسيا من اول برامج الحوار اللي بتدور حول معاناة الشذوذ في المجتمع لحد الفيديوكليبات اللي بدات فيها موضة "الجنس التالت" وكلها من رايي وسائل هدفها انها تنجح في اقناعنا تدريجيا ان الشذوذ موجودين خلاص واللي حصل حصل ولازم نقبلهم زي ما هما ونديهم كل الحقوق اللي بيطالبوا بها

دة بالاضافة لمدونات الشاذيين جنسيا اللي بتلاقي رواج واللي اندهشت لوجود ردود كتير في المدونات دي لناس متعاطفة جدا مع الشاذيين وبتعاملهم معاملة الابطال اللي لازم يستحملوا بطش المجتمع الشرير
دة بالاضافة لانتشار موضة جملة "الشذوذ دة حاجة جينية يا متخلف اسكت باءة " فباءة كل ما الواحد يهاجم الشذوذ الجنسي تقابلة العبارة دي اللي بتضطرة انة يقفل بؤة لانة مش متاكد فعلا هل الشذوذ لة سبب جيني؟ ولا ملوش؟ فبيسكت
والواحد اكتشف ان موضوع الشذوذ الجنسي دة عامل زي موضوع داروين بالضبط. تلاقي واحد يقول بكل ثقة لالا النشوء والارتقاء ثبت فعلا انها نظرية علمية صحيحة زي بالضبط لالا الشذوذ دة سببة بيولوجي جيني من غير اي دليل واهو كلام وخلاص
ولهذا كان هذا الموضوع لتفنيد ادعاء ان الشذوذ الجنسي سببة بيولوجي جيني فابقوا معنا ..
في بدايات التسعينات، ظهرت حكاية الجينات اللي بتسبب الشذوذ الجنسي وتم الاعلان عنها بشكل ضخم وتم نشر كام تجربة كدة كلهم لم ينجح اي احد في اعادتهم تاني-يعني في البحث العلمي، دايما التجربة الناجحة ممكن اكتر من عالم في المجال اللي تمت التجربة فية بيقدروا يكرروا التجربة ويوصلوا لنفس النتائج. لكن في حالة التجارب اللي تمت عن الشذوذ الجنسي، لم ينجح احد في تكرارهم.
والحكاية وصلت لربط الجين المسبب للشذوذ بطريقة الجلوس، طول الأصابع، وعدد المرات اللي بتطرف فيها العين

وجدير بالذكر ان الشذوذ الجنسي كان مصنف على انة مرض نفسي من قبل American Psychiatric Association او الجمعية الامريكية للطب النفسي الى ان تم ازالتة سنة 1973 بجهود الناشطين في حقوق الشواذ.

نتكلم باءة في اية هي الأبحاث اللي تمت واللي سمحت للبعض انة يزعم ان اشذوذ جيني؟
معظم الابجاث اللي هنتكلم عنها قام بها الدكتور ليفاي وهو اسم معروف في هذا المجال.

حاجة على جنب كدة: الدكتور ليفاي شاذ جنسيا.

نكمل
اول حاجة عملها الدكتور انة درس ال Hypothalamus-جزء من المخ- بتاع 35 رجل-19 شواذ و15 طبيعييين وجد ان Hypothalamus الرجال الطبيعيين اكبر من Hypothalamus الشواذ. وقام الاعلام واخد النتيجة دي اللي انتشرت بمنتهى السرعة كدليل قاطع على ان الشذوذ بيحددة حجم ال Hypothalamus. لكن اللي لم تذكرة وسائل الاعلام كثير- فلم تذكر مثلا ان كل الرجال الشواذ اللي تم استخدامهم في البحث دة كانوا مصابين ب ال AIDS فلية ميكنش اختلاف حجم ال Hypothalamus نتج عن الاصابة بال AIDS؟
ولان البحث تم على ادمغة رجال بالغين، فدة لا يجاوب على سؤال هل اتولدوا بالشذوذ ولا اكتسبوة؟
دة غير ان ستة من الرجال الطبيعيين ماتوا بال AIDS برضة والدكتور ليفاي مكنش يعرف ميول ال 15 رجل الطبيعين الجنسية لكنة "افترض" انهم طبيعيين!!
يعني من الاخر بحث ملوش اي قيمة علمية.

وحتى لو ثبت ان حجم ال Hypothalamus او شكل مخ الشواذ مختلف عن شكل مخ البشر الطبيعيين، طب ما ال wiring او تركيبة المخ بتتغير بفعل عوامل كتير زي تعاطي المخدرات او تعلم اي حاجة للمرة الاولى.

البحث الثاني واللي لقى رواج كبير جدا بردة غير كامل والبحث دة قما بة الدكتور هامر (شاذ جنسيا بردة).
الدكتور هامر باءة عمل اية؟ درس كروموسوم X لاخويين شاذيين جنسيا ووجد مكان في الكروموسوم متطابق عند الاخوين وسماة Xq28.
وراحت وسائل الاعلام واخدة المعلومة دي وبسرعة الصاروخ نُشر ان الشذوذ بيحددة وجود او عدم وجود ال Xq28 في كروموسوم X .
طبعا البحث لا قيمة لة لسبب بسيط-لازم البحث يقارن بين حالتين لاثبات اي شئ-في الحالة دي كان لازم البحث يدرس ال X كروموسوم لثلاثة اخوات مثلا-اتنين شواذ وواحد طبيعي ويقارن بين ال X كروموسوم لكل منهم. واذا وجد فعلا ان الاخين الشواذ يمتلكوا الجزء المسمى Xq28 والطبيعي لا يملكة يبقى في كلام تاني.
لكن الابحاث كلها ناقصة وملهاش اي قيمة علمية لسبب ما.
نكمل...
تم عمل بحث اخر لمحاولة اثبات ان الشذوذ الجنسي سببة جيني فالبحث تم على توائم متطابقين ووجدوا ان 52 % منهم شاذيين جنسيا والباقيين طبيعيين.
طيب لو التوائم المتطابقين بيحملوا نفس الجينات، ازاي 48% كانوا طبيعيين؟ المفروض كل التوائم يكونوا شاذيين جنسيا لو فعلا الشذوذ مورث.

دراسة تانية أجريت على عدد المرات اللي بتطرف فيها العين والدراسة زعمت ان الناساء عينهم بتطرف اكتر من الرجال. والدراسة دي زعمت ان النساء الشاذات ينهم بتطرف عدد مرات اقل من النساء الطبيعيات واستنتجوا بكدة ان الشذوذ جيني.
لكن في حاجات كتير تؤخذ على الدراسة دي- منها العدد الصغير لان الدراسة اجريت على 14 واحدة شاذة و15 طبيعيات. لكن في الحالات الطبيعية، الدراسات دائما بتجرى على اعداد كبيرة لزيادة المصداقية.
نقطة تانية مهمة جدا- هل النساء الشاذات ولودوا وعينيهم بتطرف اقل من الناسء الطبيعيات ولا هل دي خاصية اكتسبوها لما اصبحوا شاذات بحكم ان ال wiring بتاع المخ تغير؟
دة سؤال محدش قادر يجاوب عنة الى الان.

وعشان نوضح ان تركيبة المخ فعلا بتتغير، جبت لكم امثلة لافعال بتتسبب في تغيير تركيبة المخ. لكن قبل ما نبص عليها، في مصطلح مهم جدا اننا نعرفة وهو ال neuroplasticity.
يعني اية باءة؟
معناة ببساطة ان العوامل الطبيعية بتاثر على تركيبة المخ. مثال بسيط على كدة ان لو اخدنا فار مثلا او اي نوع من انواع القوارض ونقلناهم من بيئتهم الطبيعية لبيئة اكثر تعقيدا-في مختبر مثلا- تركيبة المخ بتتغير كليا

امثلة باءة لافعال بتغير من تركيبة المخ:
1- المصابون بالسكتات الدماغية بيتلقوا علاجات يقدروا من خلالها اعادة تركيب المخ وبالتالي استرجاع القدرة على استخدام الاطراف اللي اتلفتها السكتة الدماغية.
2-تعلم اي حاجة جديدة بيغير من تركيبة المخ
2-المرضى المصابون بالفوبيا بيتعلموا طرق يقدروا من خلالها يكافحوا نوبات الهلع اللي بيصابوا بيها وتعلم الطرق دي بيغير من تركيبة المخ.

نختم بمثال بسيط-نلاحظ كلنا ان لاعبين كرة السلة بيتميزوا بطول القامة. فهل ممكن استنتج من دة ان في جين لكرة السلة؟
اختصار الكلام، ان استنتاج ان الاشياء اللي بنلاحظ انها دايما ببتواجد مع بعض يبقى احدها بيسبب الاخر استنتاج خاطئ جدا.

فنستنتج ان الى الان، لم يتم اكتشاف اي جين ممكن نربطة بالشذوذ الجنسي وعلى الارجح لن يتم اكتشاف هذا الجين ببساطة لان ربنا عادل



تعليقي

موضوع هايل يا اخت ماسة .. جزاكي الله خيرا ..
عايز اقول خاطرة ..
ربنا حرم الفعل ده تحريم قاطع .. و الحد فيه القتل (بالنسبة للذكور ..و النساء عليها خلاف) لقول الرسول صلى الله عليه و سلم : " اقتلوا الفاعل و المفعول" ..
اللي عايز اقوله .. لو كان فيه سبب جيني يدفع الانسان للفعل ده .. و ربنا حرمه .. يبقى كده ربنا بيظلمه ..
سبحان الله عن ذلك ..
انما الموضوع زيه زي اي معصية .. كبيرة او صغيره ..
مثلا التدخين .. هل الواحد قبل ما بيدخن بيلاقي شهوة او رغبة في السيجارة ؟؟
اكيد لا ..
لكن برده بيدخن ..
يوم بعد يوم و هو ماشي بالسجارة في بقه .. بيصبح التدخين ده جزء من حياته ..
بل من ضروريات حياته ..
لكن ما تقدرش تقول ان فيه جينات خلته يعمل كده .. او ان ربنا فطره على كده ..
هو اللي عمل في نفسه كده .. و بعد فترة بقى صعب التراجع ..
لكن باب التوبة مفتوح ...
اظن موضوع الشذوذ يمكن قياسه بهذا المفهوم لكن على مستوى اعلى ..
لكنه مختلف عن التدخين مثلا بان ربنا وضع حدا واضحا و قويا .. " اقتلوا الفاعل و المفعول " .. حتى لا ينتشر هذا الفعل ..- وهو قابل للانتشار- .. كمان الرجوع من الفعل ده صعب .. مش زي الخمر مثلا .. ربنا جعل فيها الجلد .. الواحد السكير ممكن يبطل خمرة .. لكن الشاذ .. بينجرف لهاوية عميقة جدا .. و بيجيب ناس تانية فيها .. عشان كده ربنا جعل الحد قويا و صريحا .. والله اعلم ..
لكن يظل باب التوبة مفتوح .. ما لم يصل الامر لحاكم .. والله غفور رحيم
علش ممكن اقول كمان خاطرة ..؟
لما الواحد يقرا شوية عن ال neural networks او الشبكات العصبية الموجودة بالمخ .. يعرف حاجات كتير ..
لو حاولنا نقارن بين الكمبيوتر و مخ الانسان .. نجد الاتي :
في الكمبيوتر: وحدة التخزين هي الهارد ديسك .. فيها برامج و داتا .. أما وحدة المعالجة ..او التفكير .. هي البروسيسور ..
في عقل الانسان .. الوحدتين دول (التفكير و التخزين) ..يتقاربوا جدا ..و يكادوا يندمجوا .. يعني اسلوب التفكير يعتمد بشكل كبير جدا على المخزون المعلوماتي السابق ..
من المعروف ان وحدة المعالجة (بروسيسور صغير) في تلك الشبكة العصبية في المخ تكون قادرة على حساب عملية جمع بالشكل التالي
Output= Input1*a+Input2*b+Input3*c...
ده ممكن نسميه weighted summation
بحيث ان الاوزان a b c .. تكون مخزنة من قبل في تلك الشبكات العصبية ..
لذلك فان الناتج من العملية الحسابية تعتمد بشدة على هذا المخزون ..او الذاكرة ..
مين اللي بيتحكم في هذه الاوزان a b c .. مين اللي بيكتبهم في مخ الانسان ؟؟
الجواب: الانسان ..
يعني لو مثلا واحد قعد مع مجموعة من الشواذ ..و سمع كلامهم .. ده بيتسجل كله في المخ ..و بشكل لا ارادي .. يبدأ يقول زيهم ..و يتبنى افكارهم .. بل و سيجد لذة فيما يصفونه من افعال جنسية شاذة ...

مرة شفت حلقة من برنامج BBC Horizon ده برنامج علمي جامد جدا .. بيناقش فكرة تأثير المجموعة على الفرد ..
عملوا تجربة ::
جابوا مجموعة من الممثلين .. تبع الاختبار يعني ..و جابوا راجل عادي ..هو ده اللي بيختبروه بجد .. و قعدوهم جنب بعض على ترابيزة ..و كان صاحبنا اللي تحت الاختبار قاعد قبل الاخير في الترتيب ..
و بعدين جابوا مجموع من الورق .. مرسوم عليها خطوط باطوال مختلفة .. و خط في طرف الورقة طوله يعادل طول احد الخطوط الاخرين ..
و بدأت لجنة الاختبار تسأل واحد واحد بالترتيب .. عن اي الخطوط ذات الاطوال المختلفة يعادل طول هذا الخط اللي على جنب ..
سؤال بسيط جدا .. يجيب عليه واحد KG2 ...
لكن الناس (الممثلين بتوع الاختبار) كانوا بيجاوبوا خطأ .. عن عمد .. و اللجنة بتراقب صاحبنا .. هل هايقلدهم ..و لا هايقول الاجابة المظبوطة الواضحة جدا ..
في اول سؤالين تلاتة كان فعلا بيجاوب صح .. لكن لما حس انه بيقول حاجة عكس باقي الناس .. بدأ يتردد .. و يقلد الناس اللي بيجاوبوا قبله ..
بصراحة كان شكله عبيط جدا .. لان السؤال فعلا بسيط جدا ..
لكن تأثير الجماعة على الفرد لها الاثر البالغ ... هكذا يعمل مخ الانسان .. و عشان كده الواحد لما يحاول يفكر .. لازم يجاهد نفسه في التجريد عن اي افكار مسبقة او خلفيات قديمة ..
عشان كده ..طول ما فيه قنوات حوارية حول الموضوع ده و مشروعيته .. هايترسخ في كثير من الاذهان انه عادي ..و ممكن بسهولة بعد كده الشيطان يزين للانسان الفعل ده ..فتلاقي الانسان بيقول فعلا .. انا جيناتي كده .. انا رجل شاذ .. انا بحب كده ..
طيب والحل .. اتقوا الله .. و اقتلوا الفاعل و المفعول !
بالظبط زي الغرغرينة .. لو بدأت تنتشر في رجل بني قادم .. لازم تتقطع .. مالهاش علاج
لكن يظل .. باب الرحمة مفتوح .. اللهم ثبتنا على دينك !

9 تعليقات:

شــــمـس الديـن يقول...

ماشاء الله

لا فض فوك اخي الفاضل
انني اتعجب للغاية من مقالات قيمة مثل هذه و لا تجد مكانها بين الناس ...و مدونات الشاذين - او المثليين كما يسمو انفسهم - تجد رواجا كبيرا و جمهورا عديدا

اخر تعليق بتاع حضرتك هايل ...خاصة نقطة تقليد الجماعة ...علشان كدا ربنا حذر من ال"مجاهرين بالمعاصي " لان تأثيرهم بيبقي قوي و التفاحة المعطبة بتبوظ السليمة ...

لا يوجد جين للشوذو ولا يحزنون و الموضوع كلة خلل و فراغ ...يعني ملاقيناش حد شاذ جنسيا مثلا في اوساط المجتمعات الفقيرة ...

لا ادري حقا ... ما الذي يمكن اي يؤدي بنا هذا الطريق المنحدر من الافكار ...ءالي حافة الهاوية ام ماذا


المقال و البحث ممتاز

مع خالص تحياتي :)

الديب يقول...

فعلا معاكي حق ..

التحذير من المجاهرة لعلل كثيرة اظن انه هذه أهمها ..

ان كان المقالة اعجبتك .. فالفضل للاخت ماسة من قهوة كتكوت .. هي من بدأته ..

كما ان هناك كثير من الردود الثرية في القهوة .. ياريت تبصي عليها ..

على كل حال..جزاكي الله خيرا

:)
السلام عليك

-_- يقول...

طبعا لا

الشذوذ الجنسي مرض نفسي كبير و موضوع متشعب في الطب النفسي و ليس سببه جينات اي انه لا يعتمد على الوراثة ابدا

ان عنوان موضوع ماسة مضحك جدا

فكيف يكون الاب شاذ جنسيا فكيف تزوج بإمرأة تحمل له ابنه الشاذ جنسيا ايضا

!!

طبعا اتحدث عن المجتمع الغربي الذي لن يتزوج ذكوره طالما هم شاذون جنسيا

eldoctor يقول...

شوية و تلاقى اللى بيقول ان الكفر برضه سببه جين !!!

Mohammad Aboul-wafa يقول...

ما شاء الله ماسة فاهمة بجد كويس..

هو الموضوع بسيط..في محددين أساسسين لأي سلوك المحدد البيولوجي(الجينات) والمحدد البيئي(ثقافة وتعليم وحاجات كتير)

محاولة تفسير الجانب البيئي على أساس بيولوجي شيء غير صحيح
ودا كذا دراسة من الموجودين بتحاول تعمله.

التأثير البيولوجي على الجانب البيئي تأثير سسببي فقط..ودا يدخلنا في شغل وضعية بحتة..من إن اللي سرق غصبن عنه سرق والكلام دا(وهو غير صحيح فلسفيا من وحهات نظري)


كل الدراسات المذكورة هذيلة جدا علميا
الدراسات برة القوية بتفرض نفسها دعائيا وإعلاميا..بس برضه في اللي بيعرف يفرض نفسه دعاءيا من غير ما يكون قوي




وفا

غير معرف يقول...

أنا مش عايز أطول عليكم أخواتي الفاضلات مش مهم اذا كان الشذوذ الجنسي جيني او غير جيني لان ده إحساس بنكسة من واحنا صغيرين ثانياً لابد من ان نعرف بان الكثير من الحيوانات يكون عندها هذا لانحراف رغم انها للتملك اراده ورينا خلقها كده وبعدين انت دليلك كان من الحديث رغم ان لوكان الفعل ده ذنب عظيم كان ربنا كتب الحد الواجب فيه بصوره واضحه ومحدده التقبل البس كما في حال القاتل يقتل والسارق والمفسدون في الارض فارجو عدم الإفتاء دون تأكد وشكرا

الديب يقول...

الي: الانونيموس
خلينا على بينة: اذكر لي تلك الحيوانات الشاذة.
حد الشذوذ معلوم شرعا وواضح ..يبدو ان نقص المعلومات من جهتك يا سيدي

غير معرف يقول...

موجود في الثدييات عموما ومنها الخراف والثيران والطيور كذلك ومنها الحمام اما ان تقول ان حد الشذوذ واضح فهذا افتراء لان الله لم يذكره بشكل واضح كما ذكرت سابقا كحد القتل والسرقة او الإفساد في الارض وارجو ان تبذل لو جهد بسيط لتأكد من هذه المعلومات بدل ان ناخذ بعض الآراء كمسلمات وشكرا

الديب يقول...

الى الانونيومس
أولا .. لعلك لاحظت اني رجل (فلا تخاطبني بصيغة التأنيث)

أما قولك عن الحيوانات، فبعض الحشرات فعلا عنده مثل هذه التصرفات لكنها ليست كالتي في البشر. فالحشرات التي تعرف التناكح المثلي تتكاثر بهذه الطريقة ..
فبعض اناث الحشرات مثلا يتكاثرن مثليا:فأحد الطرفين يلعب دور الذكر والاخر انثى، ويتم تبديل الادوار في موسم التزاوج التالي ..

أما الثدييات -كما تدعي- فلا علم لي انها تعرف هذا النوع من الجنس. أرجو منك ذكر مراجع علمية موثوقة.

النقطة الثانية: حكم الله فيهم القتل .. وقد بينه ربنا -بشكل واضح- في أكثر من موضع مع قوم لوط. وقد ورد أحاديث صحيحة صريحة ايضا واتفق على فعله من تبع الرسول بإحسان. ولكنهم اختلفوا في طريقة القتل: القاء من مكان عالي-رجم-حرق.
وكل هذا أخذا مما حكم الله به على قوم لوط، فقد رفع قريتهم ثم امطرهم وابلا محرقا ثم خسف بهم .. ارأيت كيف ان الحكم ثابت ؟ لكن الاختلاف في كيفية التطبيق ..كما ان مصدر الحكم هو القران ..

أرجو ان اكون قد وضحت رأيي ..
كما اني صدقا اريد ان اعرف رأيك ..

السلام عليكم